جشن روز مردگان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/25
بازدید: 138
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تصور کنید در سرزمینی هستید که مرگ، نه وحشت، بلکه شادی به ارمغان می‌آورد. جایی که مردم با آغوش باز به استقبال ارواح عزیزانشان می‌روند و با موسیقی، آواز و رقص، جشنی باشکوه به نام "روز مردگان" برپا می‌کنند. اینجا مکزیک است، جایی که مرگ بهانه‌ای برای شادمانی می‌شود. در این مقاله، شما را به سفری هیجان‌انگیز به دنیای روز مردگان می‌بریم. درباره تاریخچه و فلسفه این جشن باستانی اطلاعات کسب می‌کنید؛ با آداب و رسوم خاص آن در شهرهای مختلف مکزیک آشنا می‌شوید و در نهایت، راز جاودانگی در فرهنگ مکزیک را در روز مردگان کشف خواهید کرد. اگر قصد رزرو تور اقساطی دارید و مقصد موردنظرتان مکزیک است، کسب اطلاعات درباره این فستیوال برایتان ضروری خواهد بود. همراه ما باشید تا در این فستیوال رنگارنگ غرق شوید و نغمه‌ای شاد در سوگ ارواح بشنوید.

جشن روز مردگان

جشن روز مردگان از کجا وارد فرهنگ مکزیک شد؟

اگر قصد رزرو تور مکزیک و سفر به این شهر را دارید، بهتر است سفرتان را در تارویخی که جشن مردگان Día de Muertos برگزار می‌شود انتخاب کنید زیرا این جشن، یکی از جذاب‌ترین فستیوال‌های مکزیک و حتی کل دنیاست. این فستیوال قدمت بسیار زیادی دارد. برخی معتقدند حتی قبل از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمپ، این جشن توسط بومی‌ها خصوصا برگزار می‌شده است. این بومی‌ها شامل آزتک‌ها، مایایی‌ها و توتوناک‌ها می‌شده‌اند. آزتک‌ها درواقع سرخ‌پوست‌های بومی مکزیک بوده‌اند. آنها یک ماه کامل برای مردگان خود خصوصا برای احترام بانوی مرگ Mictecacihuatl ، جشن می‌گرفته‌اند. این جشن در طول تاریخ و با وجود تغییر عادت‌ها و آداب و رسوم مردم هنوز هم برگزار می‌شود. نماد غیر رسمی این جشن، تصویری از کاتریناست که خوزه گودولف پوسادا در سال 1913 نقاشی کرده است. درحال حاضر بیشتر زنان مکزیکی برای شرکت در این جشن خود را شبیه به بانوی مرگ گریم می‌کنند.

جشن روز مردگان از کجا وارد فرهنگ مکزیک شد؟

جشن روز مردگان مکزیک چه زمانی برگزار می شود؟

تاریخ رسمی جشن روز مردگان مکزیک 2 نوامبر است. مکزیکی‌ها اعتقاد دارند همه مردم دنیا در این روز نزد خانواده‌های خود باز می‌گردند. اما معمولا این مراسم در شهرهای مختلف از 28 اکتبر آغاز می‌شود و هر روز را به یکی از انواع مرگ‌ها اختصاص می‌دهند. برای مثال یک روز را برای کسانی می‌گذارند که در حوادث جانشان را از دست داده‌اند، یک روز را به کودکانی اختصاص می‌دهند که قبل از غسل تعمید فوت کرده‌اند و... اگرچه فستیول مردگان مکزیک از همه جای دیگر  به شهرت بیشتری دست یافته است این جشن در بسیاری دیگر از کشورهای دنیا مانند برزیل و آمریکا هم برگزار می‌شود.

جشن روز مردگان مکزیک چه زمانی برگزار می شود؟

آداب و رسومی که جشن روز مردگان مکزیک را خاص می کند

جشن مردگان مکزیک در سه روز برگزار می‌شود که هر روز یک معنای خاص برای مکزیکی‌ها دارد. روز اول را مخصوص کودکان درگذشته است و آن را با نام روز بیگناهان یا فرشته‌های کوچک می‌شناسند. در روز فرشته‌های کوچک شیرینی و آبنبات های مختلف روی قبر کودکان و در خانه‌هایی که قبلا زندگی می‌کرده‌اند؛ قرار داده می‌شود تا روح کودکان را خوشحال کنند. روز دوم مخصوص مردگان است. مکزیکی‌ها اعتقاد دارند که در این روز ارواح تمام کسانی که مرده‌اند، پیش خانواده‌های خود باز می‌گردند. معمولا خانواده‌ها در این روز به گورستان می‌روند و شب را در کنار عزیزان فوت شده خود به صبح می‌رسانند. در این شب باید صمغ درخت کاج بسوزانند و روی قبور را با شکلات، شیرینی، غذاف نوشیدنی و گل‌های نارنجی تزئین کنند. مکزیکی‌ها گل جعفری نارنجی را نشانه گل مرگ می‌دانند. روز سوم هم جشن و پایکوبی و شادی مردم ادامه خواهد داشت.

جشن آب ارمنستان - هرآنچه لازم است درباره جشن آب بدانید!

آداب و رسومی که جشن روز مردگان مکزیک را خاص می کند

جشن روز مردگان در کدام یک از شهرهای مکزیک برگزار می شود؟

همانطور که گفته شد جشن روز مردگان در بیشتر شهرهای مکزیک برگزار می‌شود و هر کدام از این شهرها هم رسوم مخصوص به خود را دارند و با روش‌های مخصوص خود این روز را جشن می‌گیرند. در ادامه برخی از این شهرها را به شما معرفی خواهیم کرد.

فستیوال های تایلند - آشنایی با بهترین و مهیج‌ترین جشن‌های کشور فیل‌های سفید یا تایلند!

در رژه مردگان مکزیکو سیتی شرکت کنید

در سال 2016 اولین رژه روز مردگان در مکزیکوسیتی برگزار شد. این رژه درحال حاضر به یک جشن فوق‌العاده زیبا تبدیل شده است که همه شهروندان لباس‌های رنگارنگ و شاد خود را می‌پوشند؛ صورت خود را گریم می‌کنند در آن شرکت می‌نمایند. در این راهپیمایی اسکلت‌های بزرگی را خواهید دید که انگار درحال حرکت با در کنار مردم هستند. این برنامه از بنای یادبود استلا د لوز (Estela de luz) آغاز و  در میدان اصلی خاتمه پیدا می‌کند.

در رژه مردگان مکزیکو سیتی شرکت کنید

از محراب یادبود دانشگاه گواناجواتو دیدن کنید

در ابتدای ماه نوامبر هزاران گردشگر به شهر گواناجواتو می‌روند تا از محراب محراب یادبود دانشگاه گواناجواتو بازدید کنند. این محراب را دانشجویان این دانشگاه به کمک محلی‌ها آماده می‌کنند تا ادای احترامی به چهره‌های برجسته دانشگاهشان که دیگر در میانشان نیستند کرده باشند. این محراب با شمع‌های زیادی تزئینه می‌شود و منظره‌ای خیره‌کننده ایجاد می‌کند.

از محراب یادبود دانشگاه گواناجواتو دیدن کنید

در ایالت گوئرو با شیطان برقصید

جشن مردم ایالت گوئرو از اوایل اکتبر آغاز می‌شود. بزرگ‌ترین جمعیت بومی مکزیک در روستاهای این ایالت زندگی می‌کنند. این بومی‌ها جشنشان را زمانی آغاز می‌شود که زنگ کلیسا به صدا در بیاید. آنها رقص متفاوتی نسبت به دیگر مناطق مکزیک دارد زیرا آن را از اجداد آفریقایی خود به ارث برده‌اند. به این رقص که پر از شور و هیجان است و رقصندگان در آن بالا و پایین می‌پرند، " رقص شیاطین" می‌گویند.

در ایالت گوئرو با شیطان برقصید

در میکواکان خوشبوترین غذای جهان را بخورید

جشن روز مردگان در میکواکان به این صورت برگزار می‌شود که مردم آن عذاهای بسیار خوشبو و خوش طعم آماده می‌کنند که عطرشان کل شهر را پر می‌کند. از میان این غذاها می‌توان به فلفل پوبلانو پر شده با پنیر، کاپدائوس و نان شیرینی پان د مورته و... اشاره کرد.

در میکواکان خوشبوترین غذای جهان را بخورید

شما به فستیوال جمجمه در اگواسکالینتس دعوت شده‌ اید

در اگواسکالینتس جشن روز مردگان یک هفته طول می‌کشد. انه فستیوالی به نام de Calaveras دارند که از اوایل ماه نوامبر آغاز می‌شود. در این جشنواره، مردم به دیدن عروسک‌ها می‌رند و با لباس‌های بلند و رنگارنگ می‌رقصند. همچنین در این شهر شاهد رژه اسکلت که از رسوم مکزیکوسیتی وام گرفته شده است نیز خواهید بود.

شما به فستیوال جمجمه در اگواسکالینتس دعوت شده‌ اید

استخوان مردگان را در ایالت کامپچه بشویید

مردمی که در ایالت کامپچه زندگی می‌کنند؛ در برگزاری جشن مردگان سابقه بالایی دارند. یکی از رسوم قدیمی آنها شستشوی استخوان است. آنها در روز جشن مقبره مردگانشان را می‌شویند و استخوان‌هایشان را تمیز می‌کنند. درواقع آنها استخوان عزیزان از دست رفته‌شان را در یک جعبه نگه می‌دارند که بتوانند هر سال تمیزشان کنند و دوباره به جعبه بازگردانند. این کار به جز تمیز کردن برای رسیدن آفتاب و هوا به استخوان‌ها هم انجام می‌شود.

استخوان مردگان را در ایالت کامپچه بشویید

جشن مردگان با عطر گل مریم را در سن لوئیس پوتوسی تجربه کنید

مردم منطقه سن لوئیس پوتوسی، فستیوال روز مردگان را به کلاسیک‌ترین روش ممکن برگزار می‌کنند. آنها محراب مردگان را با گل مریم تزوین می‌کنند و برای زیباتر شدن فضا از تزئینات اسکلتی استفاده می‌نمایند. در تاریخ این فستیوال، مردم این منطقه در میادین اصلی جمع شده و به صورت دست جمعی جشن می‌گیرند. محلی‌ها طاق‌های "خوش آمدید" آماده می‌کنند.

جشن مردگان با عطر گل مریم را در سن لوئیس پوتوسی تجربه کنید

در اواخاکا با مردگان عکس یادگاری بگرید

در اواخاکا هم مراسم به صورت کلاسیک برگزار می‌شود. آنها محراب‌هایی آماده و با عکس‌های خانوادگی، جمجمه‌های تزئینی، غذا و نوشیدنی تزئین می‌کنند. در کنار مقبره مردگان گل می‌گذارند. آنها شب را در گورستان جمع می‌شوند تا یاد رفتگان را با رقض و آواز گرامی دارند.

در اواخاکا با مردگان عکس یادگاری بگرید

در یوکاتان غذای مخصوص روز مردگان بخورید

مردم یوکاتات روز مردگان را با پختن غذای مخصوص جشن می‌گیرند. این غذا موکبیپولو نام دارد و آن را با نام پیب نیز می‌شناسند. در این غذا مرغ یا گوشت را با ادویه‌های مختلف مخلوط می‌کنند و سپس این مواد را در برگ‌های درخت موز می‌پیچند و در گودال آتش دفن می‌کنند. نتیجه یک غذای محلی فوق‌العاده خوشمزه خواهد شد.

در یوکاتان غذای مخصوص روز مردگان بخورید

برای شرکت در جشن یک ماهه به سونورا بروید

در منطقه سونورای مکزیک یک گروه بومی به مایو زندگی می‌کنند که جشن مردگانشان یک ماه طول می‌کشد. آنها برای مردگانشان محرابی آماده می‌کنند و آن را با شمع، گل، عکس و غذا تزئین می‌نمایند. محراب را در بالاترین ارتفاعی که می‌توانند قرار می‌دهند زیرا اعتقاد دارند مردگان دیگر زمین را لمس نخواهند کرد و روحشان در آسمان درحال حرکت است.

برای شرکت در جشن یک ماهه به سونورا بروید

در وراکروز جشنی باشکوه‌ تر از کریسمس را تجربه کنید

برای مردم منطقه وراکروز، جشن روزمردگان از کریسمس مهم‌تر است و نیاز به آمادگی بیشتری دارند. مردم این منطقه یک هفته زمان می‌گذارند تا برای این فستیوال آماده شوند و در روز موعود همه خانواده‌ها از خانه به سمت گورستان می‌روند و به مردگان خود احترام می‌گذارند. 

فستیوال های تفلیس گرجستان | به جشن بزرگ رنگ و طعم و موسیقی بپیوندید! 

نمادهایی که در فستیوال مردگان استفاده می شود چیست؟

تا اینجای متن به برخی از نمادها که در فستیوال روز مردگان استفاده می‌شود، اشاره کردیم. یکی از این نمادها " محراب" است که تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارند. برخی آن را دارای دو سطح زمین و آسمان می‌دانند. برخی دیگر به سه سطح زمین، آسمان و برزخ تقسیم می‌کنند و عده‌ای دیگر آن را دارای هفت سطح می‌دانند که نشان‌دهنده هفت مرحله برای ورود به زندگی دوباره پس از مرگ است. در همه محراب‌ها چیزهایی قرار دارد که نشان‌دهنده چهار عنصر اصلی یعنی زمین، آب، هوا و آتش باشد.

نماد دیگر جشن مردگان گل همیشه بهار است که گل برگ‌های زرد آن خورشید را نشان می‌دهد. همچنین در این مراسم از نفس کودک سفی به نشانه خلوص و گل مخملی قرمز روشنبرای تزئین استفاده می‌کنند.

در این مراسم یک شیرینی محبوب به نام پان د مورتو (Pan de muerto) نیز درست می‌شود که ریشه در فرهنگ آزتک دارد. این شیرینی گرد است و روی آن به صورت ضربدری نقوشی حک می‌کنند.

نمادهایی که در فستیوال مردگان استفاده می شود چیست؟

سفر به مکزیک در روز جشن مردگان

به‌طورکلی مکزیک یکی از جذاب‌ترین کشورها برای سفر است زیرا فرهنگ خاص و منحصر به فردش توجه همه را به خود جذب می‌کند اما اگر بتوانید سفرتان را در تاریخ نوامبر برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید در فستیوال مردگان نیز شرکت نمایید؛ یکی از بهترین سفرهای زندگی خود را تجربه خواهید کرد. در این مطب از وبلاگ لحظه آخر هر آنچه را که باید درباره جشن مردگان مکزیک می‌دانستید بیان کردیم. نظر شما درباره این رسم مکزیکی‌ها برای بزرگداشت رفتگانشان چیست؟

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر