باتومی بهتر است یا آنتالیا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/20
بازدید: 160
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بعید به نظر می‌رسد که در بین مقاصد ساحلی اطراف ایران، هیچ شهری به اندازه باتومی و آنتالیا بین مسافران طرفدار داشته باشد! این دو شهر که یکی از آن‌ها در گرجستان و دیگری در ترکیه قرار دارد، هر دو جزو مفرح‌ترین و پر امکانات‌ترین شهرهای ساحلی در قاره آسیا هستند. اما برای سفر کدامشان بهتر است؟ باتومی پایتخت توریستی گرجستان است که درست در کنار سواحل دریای سیاه قرار دارد. شهر آنتالیا هم با وجود قرارگیری در کنار ساحل دریای مدیترانه بسیار تماشایی است. وجود تفریحات آبی فراوان هم مزیت بر علت شده تا گردشگران زیادی در طول سال این شهر را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. در پاسخ به این سوال که باتومی بهتر است یا آنتالیا باید گفت؛ معیارها و توقعات شما از سفر، بهترین مقصد را برایتان تعیین می‌کند. در این مقاله این دو شهر ساحلی را با هم مقایسه خواهیم کرد تا بتوانید یکی از آن‌ها را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید.

باتومی بهتر است یا آنتالیا

آشنایی با باتومی، پایتخت توریستی گرجستان

باتومی از جمله شهرهای ساحلی گرجستان محسوب می‌شود که می‌توان آن را پایتخت توریستی این کشور دانست. از لحاظ وسعت، یکی از شهرهای باتومی شهر بزرگ این کشور محسوب می‌شود و به علت چشم‌انداز سواحل دریای سیاه، معماری منحصر به فرد و فرهنگ متفاوت خود به شهرت رسیده است. باتومی از جنوب غربی به دریای سیاه و از سمتی دیگر به رشته کوه‌های قفقاز دسترسی دارد. به‌این‌ترتیب آب‌وهوای معتدل خود را مدیون این موقعیت جغرافیایی است.

در این شهر تفریحات بسیاری نیز دیده می‌شود. شما می‌توانید در بلوار باتومی به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا اسکیت‌سواری مشغول شوید. همچنین می‌توانید از مرکز تاریخی باتومی، میدان پیازا، دیدن کنید. چرخ‌وفلک ساحلی باتومی نیز یکی دیگر از تفریحات جذاب این شهر برای مسافران به حساب می‌آیند.  در صورت سوار شدن در این چرخ و فلک، می‌توانید از فاصله‌ی حدودا 65 متری، مناظر شهری باتومی را تماشا کنید.

تورهای گرجستان؛ همین حالا با کمترین قیمت رزرو کنید!

آشنایی با باتومی، پایتخت توریستی گرجستان

آشنایی با شهر آنتالیا؛ دروازه جنوبی ترکیه

آنتالیا از جمله شهرهای توریستی و ساحلی واقع در جنوب غربی ترکیه بوده که با هتل‌های لوکس خود، چشم‌انداز زیبایی را از دریای مدیترانه به نمایش می‌گذارد. شما در این شهر، می‌توانید به انواع هتل، پارک، سواحل زیبا و مراکز خرید دسترسی داشته باشید. این شهر آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد و مناسب‌ترین فصل برای سفر به آنتالیا را می‌توان فصل بهار دانست. در طول سفرتان به آنتالیا، حتماً از بنای نمادین این شهر یعنی دروازه «هادریان» دیدن کنید.

اگر به شنا، حمام آفتاب و ورزش‌های آبی علاقه‌مند هستید، می‌‌توانید به ساحل «کنیالتی» بروید. همچنین گشت‌وگذار در شهر باستانی کاله ایچی و دیدن خیابان‌های باریک آن نیز خالی از لطف نیست. از دیگر تفریحات آنتالیا می‌‌توان به گشت‌گذار در آبشار دودان و سفر با قایق به کوه‌های توروس اشاره کرد.

آشنایی با شهر آنتالیا؛ دروازه جنوبی ترکیه

مقایسه جامع شهرهای آنتالیا و باتومی

در زمان انتخاب مقصد سفر میان دو کشور اوراسیایی، مسئله مهم تشخیص این موضوع خواهد بود که باتومی بهتر است یا آنتالیا؟ تفاوت‌ها و شباهت‌های بسیاری میان این دو شهر دیده می‌شود. از نظر موقعیت مکانی، آنتالیا در ساحل دریای مدیترانه ترکیه قرار گرفته؛ در حالی که باتومی از جمله شهرهای واقع در ساحل دریای سیاه گرجستان محسوب می‌شود. آب‌وهوای آنتالیا مدیترانه‌ای (تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های بارانی) است؛ اما در باتومی، آب‌وهوا معتدل به نظر می‌رسد. 

مقایسه جامع شهرهای آنتالیا و باتومی

هزینه یک روز اقامت در باتومی و آنتالیا چقدر است؟

یکی از مسائلی که به هنگام پاسخ به پرسش باتومی بهتر است یا آنتالیا باید مدنظر قرار دهید، مسئله بودجه‌ی اقامت در این شهر است. شما به هنگام سفر به این شهرهای ساحلی، هزینه‌های متفاوتی را باید بپردازید که از جمله آن‌ها می‌توان به پرداخت هزینه اقامت، غذا، حمل‌ونقل، تفریح‌ها و... اشاره کرد.

با توجه به قیمت‌های ذکر شده در لیست هزینه‌های ضروری، اقامت یک روزه در باتومی نسبت به آنتالیا هزینه کمتری برای شما در پی خواهد داشت. پس در صورتی که در انتخاب مقصد سفر، هزینه سفر برای شما در اولویت قرار دارد، باید بدون هیچ تردیدی در پاسخ به پرسش باتومی بهتر است یا آنتالیا، باتومی را انتخاب کنید.

 

باتومی

آنتالیا

 اقامت

۳۵ تا ۷۰ دلار

۴۵ تا ۹۰ دلار

غذا

۷ تا ۱۰ دلار

۹ تا ۱۲ دلار

حمل‌ونقل

۲ تا ۳.۵ دلار

۳ تا ۴.۵ دلار

تفریحات

۹ دلار

۱۵ دلار

هزینه سفر به آنتالیا - هزینه تور، غذا و تفریحات در آنتالیا

آب و هوای باتومی و آنتالیا در فصل های مختلف

 در فصل بهار، باتومی هوای ملایم و دلپذیری دارد و متوسط دمای آن بین۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است. تابستان به عنوان گرم‌ترین فصل باتومی شناخته می‌شود. در این سه ماه از سال، متوسط دما بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

در فصل پاییز هوای باتومی خنک‌تر شده و متوسط دمای آن بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. در زمستان هم دمای هوا عموما کم‌تر از 10 درجه سانتی‌گراد است. 

بهترین شهربازی‌های آنتالیا - معرفی چندتا از بهترین شهربازی‌های آنتالیا

به صورت کلی، باتومی شهری است که آب‌وهوای معتدل دریایی با تابستان‌های گرم و مرطوب به همراه زمستان‌های ملایم و بارانی دارد. در مقابل، آب‌وهوای آنتالیا مدیترانه‌ای بوده و تابستان‌های آن، گرم و خشک است؛ اما در زمستان شاهد آب‌وهوایی معتدل و بارانی خواهید بود. در صورتی که به آب‌وهوای گرم و آفتابی علاقه دارید، مناسب‌ترین زمان برای سفر به باتومی و آنتالیا به ‌ترتیب، ماه‌های ژوئن تا آگوست و ژوئن تا سپتامبر است.

همچنین در صورتی که آب‌وهوای خنک با با کم‌ترین میزان بارندگی را برای سفر مناسب می‌دانید، بهترین زمان برای سفر به شهر باتومی ماه‌های آوریل، می، سپتامبر یا اکتبر است. برای سفر به آنتالیا هم باید ماه‌های آوریل، می، اکتبر یا نوامبر را انتخاب کنید.

آب و هوای باتومی و آنتالیا در فصل های مختلف

زیرساخت های گردشگری باتومی بهتر است یا آنتالیا؟

برای اینکه به پاسخ پرسش باتومی بهتر است یا آنتالیا برسیم، باید این دو شهر را از نظر زیرساخت‌های گردشگری همچون مراکز خرید، هتل‌ها، رستوران‌ها، جاذبه‌های گردشگری و... با یکدیگر مقایسه کنیم. در شهر آنتالیا مراکز خرید گسترده‌ای به چشم می‌خورد. شما علاوه‌بر خرید از این مراکز خرید بزرگ و لوکس، می‌‌توانید از بازارهای سنتی همچون بازار کاله ایچی خرید کنید.

باتومی در مقایسه با آنتالیا دارای مراکز خرید کمتری بوده؛ اما همچنان انتخاب خوبی برای خرید است. همچنین در صورتی که به خیابان اصلی این شهر بروید، می‌توانید مغازه‌های کوچک و بوتیک‌های بسیاری را مشاهده نمایید.

بهترین زمان سفر به باتومیسفر به شهری رویایی در دل گرجستان!

در شهر آنتالیا هتل‌های لوکس ۵ ستاره بسیاری دیده می‌شود؛ اما هتل آپارتمان‌های ارزان و اقتصادی هم در این شهر دارد. بیشتر هتل‌ها در ساحل قرار گرفته‌اند و چشم‌انداز زیبایی از دریا را به نمایش می‌گذارند. شهر باتومی در مقایسه با آنتالیا دارای هتل‌های کمتری است؛ اما با این وجود، گزینه‌های مناسبی جهت اقامت پیش‌روی شما قرار دارد. محل قرارگیری بیشتر هتل‌ها در مرکز شهر بوده و شما به سادگی می‌توانید به جاذبه‌های مهم دسترسی پیدا کنید.

در آنتالیا رستوران‌های خوب بسیاری دیده می‌شود که شما در آن‌ها می‌توانید غذاهای ترکی، مدیترانه‌ای و بین‌المللی را امتحان کنید. در باتومی نیز شاهد سرو غذاهای گرجستانی، اروپایی و بین‌المللی هستیم. در هر دو شهر، امکان صرف غذا در رستوران‌های محلی با قیمت پایین‌تر وجود دارد. از جمله جاذبه‌های توریستی آنتالیا می‌توان به دروازه «هادریان»، ساحل کونیالتی، شهر باستانی کاله ایچی، آبشار دودان، کوه‌های توروس، موزه آنتالیا و آکواریوم آنتالیا اشاره کرد.

همچنین جاذبه‌های دیدنی باتومی شامل خط ساحلی زیبا، بلوار باتومی با مجسمه آلیا و چرخ‌وفلک، میدان پیازا، کلیسای جامع مریم مقدس، موزه آدجارا، دلفیناریوم و... می‌شود.

زیرساخت های گردشگری باتومی و آنتالیا بهتر است یا آنتالیا؟

مقایسه باتومی و آنتالیا از نظر تفریحات

هر دو شهر باتومی و آنتالیا به‌عنوان شهرهای ساحلی، تفریحات متنوعی دارند و این امر انتخاب اینکه باتومی بهتر است یا آنتالیا را سخت می‌کند. در شهر باتومی خط ساحلی طویل و زیبایی دیده می‌شود که می‌توان از ساحل و دریای آن برای شنا، آفتاب گرفتن و ورزش‌های آبی استفاده کرد. فعالیت‌های آبی باتومی شامل قایق‌سواری، جت‌اسکی، کایاک‌سواری، پاراسلینگ و غواصی می‌شود. از دیگر تفریحات این شهر می‌توان به پیاده‌روی در بلوار باتومی، قایق‌سواری در دریاچه آرنولد، بازدید از دلفیناریوم، حمام کردن در ساحل و چشیدن طعم غذاهای محلی اشاره کرد. قیمت فعالیت‌های آبی باتومی در مقایسه با آنتالیا ارزان‌تر است.

دریای مدیترانه در مقایسه با دریای سیاه، آرام‌تر بوده و گزینه مناسبی برای شنا، آفتاب‌گیری و انجام ورزش‌های آبی به‌شمار می‌رود. شما می‌توانید در پارک‌های آبی آنتالیا نیز تفریحات سرگرم‌کننده‌ای داشته باشید. آنتالیا در مقایسه با باتومی فصل شنای طولانی‌تری داشته؛ اما تفریحات آبی آن، گران‌تر هستند.

مقایسه باتومی و آنتالیا از نظر تفریحات

مقایسه هزینه نهایی سفر به باتومی و آنتالیا

یکی از فاکتورهای تعیین کننده برای انتخاب مقصد بین باتومی و آنتالیا، هزینه سفر به هرکدام از این شهرهاست.  فاکتورهای بسیاری هزینه تور سفر به آنتالیا و باتومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به فصل سفر، نوع پرواز، مدل اقامت، مدت زمان اقامت و خدمات تور اشاره کرد. در فصول تابستان شاهد افزایش قیمت تور سفر به این دو شهر هستیم. همچنین پروازهای مستقیم نسبت به غیر مستقیم قیمت بالاتری دارند.

راهنمای سفر به باتومی - آشنایی با همه آن چیزی که باید در مورد باتومی بدانید!

باتومی بهتر است یا آنتالیا؟

اینکه با تومی بهتر است یا آنتالیا در واقع به ترجیحات و انتظارات شما از سفر بستگی دارد؛ چراکه هردو شهر ساحلی از مزایا و معایب خاص خود برخوردار هستند. از جمله مزایای سفر به باتومی می‌توان به اقتصادی بودن، کوچک و جمع‌وجور بودن شهر، امنیت، خط ساحلی زیبا و فضای اروپایی اشاره کرد. خرید تور آنتالیا نیز مزیت‌های دیگری به ‌همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به برخورداری از جاذبه‌های توریستی بیشتر، دسترسی آسان، مسلط بودن مردم به زبان انگلیسی، آب‌وهوای گرم‌تر و زندگی شبانه پرجنب‌وجوش اشاره کرد. 

در صورتی که مایل هستید سفری اقتصادی و امن داشته باشید و از خط ساحلی زیبای شهر لذت ببرید می‌توانید باتومی را انتخاب کنید. اما در صورتی که با پرداخت هزینه بیشتر مشکلی ندارید و علاقه‌مند به شهری با دیدنی‌های بسیار، آب‌وهوای گرم و زندگی شبانه هستید، بایستی انتخاب شما برای سفر، شهر آنتالیا باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
12 مورد از شهرهای هند که باید در سال 2024 از آنها دیدن کنید 12 مورد از شهرهای هند که باید در سال 2024 از آنها دیدن کنید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دریاچه نئور اردبیل؛ ناشناخته ای که باید بشناسید
دریاچه نئور اردبیل؛ ناشناخته ای که باید بشناسید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 102 کاربر