طبیعت گردی تهران

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 317
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا می‌دانستید که در شهر تهران هم می‌توانید طبیعت‌گردی کنید؟ اطراف این شهر زیبا جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای وجود دارد. زمانی که از زندگی روزمره خسته شده‌اید، می‌توانید کمی، فقط کمی از شهر فاصله بگیرید تا حال و هوای‌تان عوض شود. اما آیا جاذبه‌های طبیعی داخل تهران را می‌شناسید؟ حتی اگر پاسختان به این سوال منفی است، نگران نباشید زیرا در این مقاله قرار است به طبیعت گردی تهران برویم و تمام جاذبه‌های طبیعی این شهر را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت لحظه آخر همراه باشید.

طبیعت گردی تهران

طبیعت گردی تهران کجا بریم؟

جاذبه‌های طبیعی تهران را باید به دو دسته جاذبه‌های داخل تهران و جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران تقسیم کرد. بیایید از داخل تهران شروع کنیم زیرا برای بازدید از این جاذبه‌ها نیازی نیست از خیلی قبل برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید یک روز جمعه صبح از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید صبحانه خود را در یکی از این طبیعت‌ها میل کنید. نکته مهمی که باید بدانید این است که هر جاذبه را در فصل مناسب خود ببینید تا هم زیباترین چهره‌اش را ببینید و هم گردش لذت‌بخش‌تری داشته باشید. برخی از این جاذبه‌ های طبیعی تهران در همه فصل ها به شرح زیر هستند:

تهرانگردی - تهران کجا بریم خوبه؟

پارک جنگلی چیتگر؛ دوچرخه‌سواری در پاییز

یکی از جاذبه‌های طبیعی که برای بازدید از آن لازم نیست از مناطق 22 گانه تهران خارج شوید، پارک جنگلی چیتگر است. چیتگر را باید یکی از پارک‌های جنگلی تهران دانست که در سال 1342 در زمان حکومت پهلوی دوم احداث شد. این پارک در ارتفاع 1225 متری از سطح دریا قرار گرفته و از تپه‌های ماهوری تشکیل شده است. این پارک 874 هکتار وسعت دارد اما از آنجایی که مسیل چیتگر از وسطش عبور می‌کند به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. از میان این پارک یک جاده آسفالت به اندازه 14 کیلومتر نیز می‌گذرد.

بیشتر تنوع گیاهی پارک جنگلی چیتگر شامل درختان کاج، زبان گنجشک، اقاقیا، نارون، پلت، انواع  سرو، افرای سیاه و ارغوان می‌شود و مجموع این گیاهان چهره زیبایی به چیتگر بخشیده است. در این پارک یک مسیر دوچرخه‌سواری هم وجود دارد که می‌توانید در ابتدای مسیر دوچرخه کرایه کرده و با یک دوچرخه‌سواری حرفه‌ای در مسیری زیبا دلی از عزا در بیاورید. پارک جنگلی چیتگر در غرب تهران، منطقه 22، در مسیر آزادراه کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن قرار دارد. شما می‌توانید موقعیت مکانی این جاذبه را روی نقشه مشاهده کنید.

شهر مشهد - اطلاعاتی کامل در مورد شهر مشهد جاذبه‌های آن!

پارک جنگلی چیتگر؛ دوچرخه‌سواری در پاییز

پارک ملی خجیر؛ گردش بهاری در دل طبیعت

جاذبه طبیعی بعدی تهران که باید به شما معرفی کنیم، پارک ملی خجیر است. این پارک را باید یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده جهان و از قدیمی‌ترین پارک‌های ایران دانست که پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی و ارزشمندی دارد. حیوانات مختلف در این منطقه بدون اینکه قفسی مانعشان باشد زندگی محافظت شده‌ای دارند. برای رسیدن به این منطقه 9970  هکتاری باید کمی از مرکز شهر تهران فاصله بگیرید و به سمت شرق این شهر پیش بروید. (نمایش روی نقشه) این پارک در کنار سرخه حصار قرار گرفته و یک بخش کوچک از منطقه حفاظت شده جاجرود محسوب می‌شود. اگرچه در خجیر امکان برپایی پیک نیک برایتان وجود ندارد اما می‌توانید در آن قدم زده و با گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری آشنا شوید.

پارک ملی خجیر؛ گردش بهاری در دل طبیعت

تنگه واشی؛ آب‌تنی در تابستان

بعید است نام جاذبه‌های طبیعی تهران به میان بیاید و نام تنگه واشی را نشنوید. این جاذبه را باید یکی از ییلاق‌های نزدیک به تهران دانست که برای یک سفر و گردش یک روزه مناسب است. این منطقه صخره‌ای در نزدیکی فیروزکوه قرار دارد و در آن می‌توانید رودخانه و آبشار زیبایی پیدا کنید. اگر می‌خواهید از گرمای یک روز تابستانی در شهر شلوغ تهران فرار کنید، تنگه واشی می‌توانید بهترین انتخاب باشد. اما نکته‌ای که باید درباره این جاذبه طبیعی بدانید این است که مسیر سختی دارد و رفتن به آن برای همه مناسب نیست. تنگه واشی را می‌توانید در کیلومتر 17 جاده فیروزکوه پیدا کنید. شما می‌توانید موقعیت مکانی این تنگه واشی تهران را روی نقشه مشاهده کنید.

تنگه واشی؛ آب‌تنی در تابستان

درکه؛ صبحانه در ارتفاعات

نام درکه به عنوان یک مقصد طبیعت گردی در تهران به گوش همه مردم این شهر آشناست. در واقع این منطقه کوهستانی با صفا برای پیاده‌روی، کوهنوردی و طبیعت‌گردی بهترین گزینه است. این کوهستان در شمال تهران در نزدیکی محله‌های ولنجک و اوین قرار گرفته است. در درکه کافه‌ها و رستوران‌های فراوانی وجود دارد و بخش‌هایی از آن نیز دارای طبیعت بکر است. بنابراین می‌توان آن را برای هر دو سلیقه یعنی هم کسانی که دوست دارند در کافه یا رستورانی با چشم‌انداز طبیعت و هوای فوق‌العاده نفسی تازه کنند و هم کسانی که عاشق طبیعت بکر هستند، مناسب است. درکه از شمال به توچال و از شرق به اوین و از عرب به سعادت آباد می‌رسد. برای اینکه به این کوهستان بروید و روزتان را با میل کردن صبحانه در ارتفاعات درکه شروع نمایید، از سه مسیر می‌توانید زیر می‌توانید استفاده کنید:

مسیر اول: بزرگراه شهید چمران/عبور خیابان‌های یمن و رشیدالدین فضل الله/ ورود به خیابان داودیان/ مسیر مستقیم تا درکه

مسیر دوم: بزرگراه یادگار امام/ مسیر خیابان اوین تا درکه

مسیر سوم: میدان تجریش، خیابان درکه

شما می‌توانید موقعیت مکانی درکه را روی نقشه مشاهده کنید.

درکه؛ صبحانه در ارتفاعات

دربند؛ طبیعتی که اصالت دارد

دربند را باید یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران دانست که یک کوه نیز در آن قرار دارد. این منطقه قبل از اینکه جزو تهران باشد یک روستا بوده اما در حال حاضر یکی از محله قدیمی شمال تهران به حساب می‌آید. کوه دربند یکی از ارتفاعات البرز مرکزی محسوب می‌شود که به جز کوهنوردی در آن تفریحات دیگری همچون  تله سیژ دربند نیز می‌توانید انجام دهید. در این منطقه کافه‌ها و رستوران‌های متعددی هم وجود دارد  که می‌توانید در طول کوهنوردی خود در آنها استراحت کنید. این جاذبه طبیعی درواقع یک مسیر فوق‌العاده برای پیاده‌روی است. اگر راهپیمایی خود را از میدان دربند شروع کنید 250 متر پیش رو دارید تا به ابتدای مسیر کوهپیمایی یعنی همان جایی که مغازه‌های خوشمزه فروشی قرار دارند برسید. از آنجا می‌توانید تا نوک کوه بالا بروید یا مسیرتان را تا یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های دربند ادامه دهید. انتخاب با شماست. شما می‌توانید از روی نقشه زیر موقعیت مکانی دربند را مشاهده کنید. 

دربند؛ طبیعتی که اصالت دارد

آبشار سنگان؛ پیش به سوی بلندترین آبشار تهران

جاذبه طبیعی بعدی که باید در این لیست نامش را بیاوریم آبشار سنگان است. سنگان را باید بلندترین آبشار تهران و یکی از آبشارهای مرتفع کل ایران به حساب آورد که نامش حتی در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است. سنگان در روستایی به همین نام در 20 کیلومتری غرب تهران، در دامنه قله پهنه حصار قرار دارد. اگر دوست دارید زیباترین چهره سنگان را ببینید بهتر است زمستان به بازدید آن بروید. زیرا آب این آبشار در فصل زمستان یخ می‌زند و حالت فوق‌العاده زیبایی به خود می‌گیرد. البته توجه داشته باشید که اگر قصد کوهپیمایی در فصل سرد را دارید باید با تجهیزات و امکانات کامل راهی شوید و ترجیحا تنها کوهنوردی نکنید. برای رفتن به روستای سنگان می‌توانید موقعیت مکانی آن را از روی نقشه دنبال کنید.

آبشار سنگان؛ پیش به سوی بلندترین آبشار تهران

پارک جنگلی سرخه حصار؛ تصویری از پاییز تن طلایی

یکی از جاذبه‌های طبیعی دیگری که می‌توانید در شهر پرهیاهوی تهران پیدا کنید و ساعاتی را در آن به دور از این هیاهو  بگذرانید، پارک سرخه حصار است. این پارک ملی در سال 1350 یک کارگاه سلطنتی بوده است اما هشت سال بعد آن را در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار داده‌اند. امروزه بخشی از این منطقه حفاظت شده را پارک جنگلی سرخه حصار می‌گویند. در این پارک یک مسیر آسفالته وجود دارد که هم به راحتی در آن می‌توان قدم زد و هم دوچرخه‌سواری کرد. جدا از طبیعت زیبایی که در هر زمان و هر فصل می‌توانید در این منطقه ببینید امکان اگر دوست داشته باشید پینت بال بازی کنید هم امکان آن در این پارک ملی وجود دارد. اگر قصد داریم یک روز خود را در سرخه حصار بگذرانید، می‌توانید موقعیت مکانی آن را از نقشه مشاهده کنید.

پارک جنگلی سرخه حصار؛ تصویری از پاییز تن طلایی

دارآباد؛ یک جاذبه طبیعی 350 ساله

مورد آخری که باید در لیست جاذبه‌های طبیعی داخل تهران به آن اشاره کنیم، دارآباد است. این نام به گوش همه تهرانی‌ها آشناست زیرا یکی از قدیمی‌ترین محله‌ها و جاذبه‌های طبیعی شهرشان به حساب می‌آید. کوه دارآباد در شمال تهران قرار دارد و قدمت آن به زمان قاجار باز می‌گردد. در جنوب شرقی دارآباد یک تپه باستانی به نام سیمین قلعه می‌توانید پیدا کنید و در دل جاذبه طبیعی، جاذبه تاریخی ببینید. اما طبیعت‌گردی اصلی دارآباد مربوط به کوه‌هایش است. این کوه‌ها دو طرف دهکده را فرا گرفته‌اند و رشته اصلی توچال محسوب می‌شوند. این منطقه همچنین دو رودخانه به نام‌های دارآباد و کهنه دارآباد دارد که در جایی از این منطقه به هم می‌پیوندند. همچنین در این جاذبه طبیعی می‌توانید از موزه تاریخ طبیعی دارآباد نیز دیدن کنید. اگر دوست دارید موقعیت مکانی این منطقه را مشاهده کنید، کافی است روی نقشه کلیک نمایید. 

دارآباد؛ یک جاذبه طبیعی 350 ساله

جدول جاذبه‌های طبیعی مناطق چهارگانه تهران

نام جاذبه

منطقه چهارگانه

آدرس

پارک جنگلی چیتگر

غرب

پارک جنگلی چیتگر در غرب تهران، منطقه 22، در مسیر آزادراه کرج

پارک ملی خجیر

شرق

محله حکیمیه پردیس و در شهرستان تهران، خیابان پارچین،خیابان پرچین

تنگه واشی

شمال

جاده تهران - فیروزکوه، کیلومتر ۱۷ جاده

درکه

شمال

تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشیدالدین فضل‌الله، خیابان داودیان

دربند

شمال

تهران، میدان تجریش، خیابان فناخسرو، میدان دربند.

آبشار سنگان

غرب

آبشار، تهران، میدان کوهسار، جاده سولقان

پارک جنگلی سرخه حصار

شرق

شمال شرق تهران، پارک جنگلی سرخه حصار

دارآبادآباد

شمال

خیابان پور ابتهاج یا کنار گذر خیابان سباری

طبیعت گردی اطراف تهران

تا اینجای مقاله، جاذبه‌های طبیعی داخل تهران را به شما معرفی کردیم. اما خارج از تهران در فاصله‌های بسیار کم با این شهر هم جاذبه‌های طبیعی فراوان و روستاهای سرسبز و زیبایی وجود دارد که دیدنشان برای کسانی که به طبیعت گردی نزدیک تهران علاقه دارند خالی از لطف نیست شما می‌توانید در اکثر این روستاها و مناطق ویلا اجاره کرده و شب بمانید و بدون اینکه مجبور شوید ساعت‌ها رانندگی کنید؛ کمی خودتان و ذهنتان را از فضا و هیاهوی شهری فاصله دهید. رای طبیعت‌گردی اطراف تهران می‌توانید به سراغ جاذبه‌های زیر بروید:

  •  روستای افجه
  •  آبشار کلوگان لواسان
  • دریاچه‌های تار و هویر
  • وردیج و واریش
  • آبشار هریجان
  • دشت آرزو
  • سد لتیان

طبیعت گردی اطراف تهران

جاهای دیدنی تهران - لیستی از زیباترین جاذبه های تهران را در لینک مشاهده می نمایید. 

تهران کجا بریم خوش بگذره؟

در این مطلب درباره طبیعت گردی در تهران و دیدنی‌های طبیعی که می‌توانید در این کلانشهر ببینید؛ حرف زدیم و چند مورد از معروف‌ترین و جذاب‌ترین این جاذبه‌های داخل این شهر و طبیعت گردی حومه شهر را هم به شما معرفی کردیم. حالا اطلاعات کافی برای برنامه‌ریزی کردن برای یک آخر هفته در طبیعت را دارید. فرقی ندارد که این آخر هفته در بهار و تابستان باشد یا پاییز و زمستان، شما می‌توانید برای هر فصل یک یا چند جاذبه دیدنی پیدا کنید. اگر جاذبه طبیعی دیگری می‌شناسید که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را به ما و دیگر خوانندگان معرفی کنید تا دیگران هم بهره ببرند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر