مسجد قرطبه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/27
بازدید: 179
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مسجد قرطبه؛ سفری به تاریخ اسلام در دل اروپا

درست است که مسجد قرطبه به عنوان سومین بنای بزرگ جهان اسلام شناخته می‌شود اما داستان تاریخی که در گذر زمان برای این مسجد - کلیسا رخ داده قطعا جذابیت این مکان دیدنی را چند برابر می‌کند. قدمت این بنا هم به خودی خود کاملا جالب توجه است. مسجد قرطبه یا کوردوبا در حال حاضر در سازمان جهانی یونسکو به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی اسپانیا ثبت شده است. این مکان مذهبی در منطقه خود مختار اندلس مانند جواهری در جنوب شهر کوردوبا کنونی خود نمایی می‌کند.

سفر به به بهترین شهرهای توریستی اسپانیا

گذر دوران در قرطبه؛ از معبد تا مسجد و کلیسا

در منطقه اندلس قدیم که بخشی از اسپانیا امروز است؛ معبد رومی کوچکی قرار داشت که متعلق به خدای ژانوس بود. این مکان تا سال 572 میلادی متعلق به رومی‌ها بود تا اینکه قوم ویزی گوت به این منطقه حمله کرده و معبد ژانوس را تبدیل به کلیسا مسیحیان کردند. سال 711 میلادی بود که منطقه اندلس به دست مسلمانان فتح شد و توسط حاکم وقت بنی امیه عبادتگاه تاریخی قرطبه به دو بخش اسلامی و مسیحی درآمد. سال 781 میلادی بود که عبدالرحمان اول تصمیم گرفت بخش کلیسای قرطبه را بخرد و این عبادتگاه را به یک مسجد بزرگ اسلامی تبدیل کند.

گذر دوران در قرطبه؛ از معبد تا مسجد و کلیسا

چگونه مسجد قرطبه دوباره به کلیسا تبدیل شد؟

تکمیل شدن مسجد قرطبه حدود دو قرن طول کشید و تقریبا وسعت آن دو برابر شد. تا سال 1236 میلادی مسجد قرطبه عبادتگاه مسلمانان بود تا اینکه دوباره با حمله مسیحیان به این منطقه و به دست گرفتن حکومت، این مکان تبدیل به یک کلیسا برای کاتولیک‌ها گردید و نامش به کلیسای مریم مقدس تغییر کرد. در حال حاضر نیز مسیحیان کاتولیک برای عبادت به این کلیسا می‌روند. لازم به ذکر است که در سال 2010 اختلافاتی بر سر مسجد یا کلیسا بودن این جای دیدنی به وجود آمد که دو طرف مسلمان و مسیحی بر عنوان مسجد - کلیسا قرطبه به توافق رسیدند.

جاهای دیدنی اسپانیا - کشور سواحل بکر و طبیعتی بی‌نظیر

شکوه، عظمت و هنر معماری در یک عبادتگاه

در هنگام ورود به مسجد قرطبه طاق‌ها، دیوار نوشته‌ها، نقاشی‌ها و رنگ بندی ستون‌ها شما را مات و مبهوت خود می‌کند. از همین رو است که باید گفت تنها سه کلمه برای توصیف سومین بنای باشکوه جهان اسلام کافی نیست. زیبایی و عظمت این بنا به قدری غیر قابل وصف است که برای بازدید از آن باید حداقل 1 تا 2 روز کامل وقت بگذارید تا بتوانید از تمامی نقاط این زیارتگاه مذهبی دیدن کنید. از ویژگی های مسجد قرطبه چندگانگی تاریخی آن است. شما به طور واضح می‌توانید آثاری از ادیان‌های مختلف در مسجد کوردوبا مشاهده کنید.

شکوه، عظمت و هنر معماری در یک عبادتگاه

جاه طلبی عبدالرحمان اول این بنا را زیبا کرد

عبدالرحمان اول همیشه رویای این را در سر می‌پروراند که در محل حکومت خود، باشکوه‌ترین مسجد اروپا را بنا کند. او پس از خریدن بخش کلیسا، دستور داد تا بهترین معماران آن زمان گرده هم بیایند و نقشه این مسجد را طراحی کنند. پس از آن عملیات ساخت و گسترش مسجد اعظم قرطبه شروع شد و تا حدود سال 1000 میلادی ادامه داشت. البته که عمر «عبدالرحمان اول» به تمام کردن این مسجد قد نداد و پسر او هشام ابن عبدالرحمان ادامه راهی که پدرش آغاز کرده بود را تا حدودی به سرانجام رساند.

اختلاف ساعت ایران و اسپانیا - اختلاف ساعت کشور اسپانیا با ایران چقدر است؟

مسجد جامع قرطبه؛ معماری اسلامی در دل اروپا

مسجد جامع کوردوبا در زمان خود یک پروژه عمرانی بسیار بزرگ در اروپا محسوب می‌شد. مساحت قرطبه در حال حاضر یک مستطیل 190 در 140 متری است. اگر این مکان دیدنی را به سه بخش تقسیم کنیم؛ یک سوم از آن را یک باغ پرتغال با فواره‌های بلند تشکیل داده. مسجد قرطبه بیشتر به خاطر طاق‌های بزرگی که دارد شناخته می‌شود که بی‌شباهت به طاق‌ها کلیسای آخن آلمان نیست. ستون‌های این مسجد 1293 عدد بوده که 856 مورد از آن‌ها از سنگ‌های مرمر ساخته شده است. در جای جای مسجد جامع قرطبه، معماری اسلامی را حس خواهید کرد.

بهترین تفریحات اسپانیا - در سفر به اسپانیا میتونی از این تفریحات استفاده کنی!

نمازخانه مسجد؛ معروف ترین بخش مسجد کوردوبا

شاید بتوان گفت که معروف‌ترین بخش مسجد - کلیسای کوردوبا بخش نمازخانه‌ی آن است؛ چرا که با طاق‌های بلند نعل اسبی، قطعات طلا و خطاطی عربی تزیین شده و زیبایی وصف ناپذیری را به این بنا داده است. در این قسمت از مسجد جامع کوردوبا از ترکیب رنگ‌های طلایی، آبی تیره، زرد، قهوه‌ای و قرمز استفاده شده و باعث شده تا این بنا بعد از چند قرن هم، هنوز روح زنده‌ای داشته باشد. اما اوج هنر و خلاقیت معماری در این عبادتگاه تاریخی؛ در قسمت محراب آن است. جایی که یک گنبد هشت ضلعی با موزاییک‌های سبک بیزانس چشم شما را به خودش خیره خواهد کرد. سقف گوتیک، منبر باروک، دیوارهای رنسانس و طاق‌های اسلامی در عین تضاد تاریخی و معماری، یک اثر جالب را تشکیل داده.

نمازخانه مسجد کوردوبا

ورودی‌های اصلی مسجد قرطبه؛ دروازه بهشت

کسانی که در فصل بهار به جنوب شهر کوردوبا سفر می‌کنند؛ بهتر می‌توانند توصیف مناسبی از ورودی اصلی مسجد قرطبه داشته باشند. اما اکثر افرادی که از درب اصلی وارد این عبادتگاه شده‌اند، لحظه ورود خود را به این مسجد به مانند لحظه ورود به بهشت توصیف می‌کنند. درختان پرتغال، فواره‌های متعدد و بلند در کنار عظمت این عبادتگاه شما را محو خود خواهد کرد. بهتر است بدانید که غیر از ورودی اصلی، مسجد قرطبه دو ورودی دیگر هم دارد که یکی در جنوب غربی و دیگری در شمال شرقی آن است.

ورودی‌های اصلی مسجد قرطبه؛ دروازه بهشت

هزینه بلیط مسجد جامع قرطبه

قیمت بلیط مسجد قرطبه از 13 تا 20 یورو است. اگر بخواهید در طول روز از این جای دیدنی بازدید کنید قیمت بلیط 13 یورو خواهد بود اما اگر قصد دارید در شب به مسجد دیدنی قرطبه بروید باید 20 یورو بپردازید. در هنگام شب این مکان به دلیل ترکیب رنگی و چراغ‌هایی که دارد حال و هوای خاصی را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد. ما نیز پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام غروب به عبادتگاه قرطبه مراجعه کنید.

آشنایی با کشور اسپانیا - دین، اقتصاد، زبان، فرهنگ و هر آنچه که باید در مورد اسپانیا بدانید!

نحوه تهیه بلیط برای بازدید از مسجد قرطبه

برای بازدید از این مکان دیدنی نیاز به تهیه بلیط از قبل نیست و شما می‌توانید بعد از مراجعه حضوری به این مسجد - کلیسا، بلیط بازدید از آن را از کیوسک جلوی درب اصلی تهیه کنید. البته اگر با تور به بارسلون یا شهرهای اطراف سفر کرده باشید می‌توانید از قبل به برگزار کننده تور اعلام کنید که قصد بازدید از مسجد قرطبه را دارید تا بلیط ورود به مسجد را برای شما تهیه کنند.

نحوه تهیه بلیط برای بازدید از مسجد قرطبه

چرا باید از مسجد قرطبه دیدن کنیم؟

اصلی‌ترین دلیلی که برای بازدید از مسجد قرطبه می‌توان به آن اشاره کرد؛ تاریخ نهفته و زنده‌یست که در آن وجود دارد. از دیگر ویژگی های مسجد قرطبه معماری خاص و ویژه آن است. این عبادتگاه مذهبی در طول تاریخ 1000 ساله خود چندین بار دستخوش تغییرات مختلف بوده و همین شما را به یک سفر تاریخ، مذهبی جالب خواهد برد. در کنار تمام موارد گفته شده، همین عنوان «مسجد - کلیسا قرطبه» در نوع خودش بسیار منحصر به فرد است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر