دریاچه شورابیل

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/26
بازدید: 187
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر می‌خواهید بزرگ‌ترین دریاچه درون شهری در ایران را از نزدیک ببینید، باید به اردبیل سفر کنید. شورابیل به دلیل برخورداری از آب و هوای خنک و مطبوع در فصل‌های بهار و تابستان، مکانی ایده‌آل برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای سایر نقاط کشور است. وجود امکانات رفاهی و تفریحی متنوع مانند قایقرانی، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، شهربازی، باغ وحش و رستوران‌های متعدد، این دریاچه را به مقصد گردشگری جذاب برای تمام سنین تبدیل کرده است. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره دریاچه شورابیل بررسی کنیم. اگر دوست دارید بیشتر درباره این گنجینه طبیعی شمال غرب کشور بدانید؛ با منا تا انتهای این مقاله از وبسایت لحظه آخر همراه باشید.

دریاچه شورابیل

شورابیل؛ یک دریاچه آب شور  در شمال غرب ایران

شورابیل را باید بزرگ‌ترین دریاچه درون شهری ایران دانست که شمال غرب کشور، استان اردبیل قرار دارد و شما با رزرو تور داخلی می‌توانید خود را به این استان برسانید. این دریاچه در گذشته یک تالاب آب شور بوده که درحال حاضر بخش زیادی از شوری خود را از دست داده است. در کنار این دریاچه 18 هکتاری، امکانات رفاهی و تفریحی زیادی تعبیه شده است و به همین خاطر همیشه گردشگران زیادی را در اطراف آن می‌توانید ببینید. شاید برایتان جالب است بدانید بسیاری از مراکز آموزشی و نمایشگاهی اردبیل در اطراف این ردیاچه قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن بسیار آسان است.

دریاچه شورابیل در ارتفاع بالایی قرار دارد و به‌خاطر این موضوع و آب و هوای کلی استان اردبیل، دارای زمستان‌‌های سرد و تابستان‌های خنکی است. جذابیت دیگر این منطقه پرندگان مهاجری است که آن را به‌عنوان مقصد کوچ خود انتخاب می‌کنند. اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، لک‌لک سیاه و پلیکان خاکستری را باید معروف‌‌ترین این پرندگان دانست. البته باید بدانید اطراف شورابیل، محل زندگی برخی پرندگان بومی مانند حواصیل، مرغابی، قرقاول و خوتکا نیز هست.

شورابیل از چه زمانی پایش در ایران باز شد؟

شورابیل را باید یکی از قدیمی‌ترین دریاچه‌های ایران دانست. پیدایش این دریاچه به اواخر دوره سوم و اوایل دوره چهارم زمین‌شناسی بازمی‌گردد.  در ابتدای امر شورابیل تالابی با آب شور بوده است که آب آن را جریان چشمه‌ها و رودخانه‌های اطراف و بارش برف و باران تامین می‌کرده است. اطراف آن هم چشمه‌های خروشان زیادی وجود داشته‌اند که باعث پر آب‌تر شدن این دریاچه می‌شده‌اند. آب شور، این جاذبه طبیعی را باید دلیل اصلی نام‌گذاری آن دانست. قدمت دریاچه شورابیل را می‌توان حدود دو و نیم میلیون سال قبل از پیدایش انسان دانست.

شورابیل از چه زمانی پایش در ایران باز شد؟

تفاوت شورابیل قدیمی و امروزی

تالاب شورابیل در گذشته بسیار پر آب بوده است. از آنجایی که به‌طورکلی این منطقه بارش و برف بالایی نسبت به سایر نقاط ایران دارد؛ درحال حاضر هم باید آن را بسیار پرآب دانست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای خروج آب از این دریاچه هیچ راه خروجی وجود ندارد و در سال‌های اخیر فقط مقداری جذب خاک و تبخیر توانسته میزان آب دریاچه را کم کند. البته درحال حاضر یک دریچه تخلیه برای کنترل سطح آب دریاچه تعبیه کرده‌اند.

امروزه آب دریاچه شورابیل دیگر مانند قدیم شور نیست و شوری آن از از 80 گرم در هر لیتر به دو گرم رسیده است. میزان بالای شوری آب این دریاچه تا سالیان سال اجازه نمی‌داد آب آن یخ بزند. اما درحال حاضر به این دلیل که اینکه میزان شوری کم شده است زمستان‌ها بخشی از آب دریاچه یخ می‌زند. قدیم‌تر در اطراف دریاچه گیاهان دارویی می‌روییدند اما در حال حاضر خبری از این گیاهان نیست.

دریاچه نئور - بزرگترین دریاچه طبیعی اردبیل!

امکانات تفریحی دریاچه شورابیل

امکانات رفاهی زیادی در اطراف دریاچه وجود دارد که با رزرو تور اردبیل و بازدید از این دریاچه می‌توانید از آنها استفاده کنید. برخی از این امکانات به شرح زیر هستند:

سایت حرفه‌ای قایق‌رانی؛ برای قایق‌سواران حرفه‌ای و مبتدی

عمق این دریاچه به اندازه‌ای است که به راحتی می‌توان روی آن قایق‌سواری کرد. در قسمت شمالی این دریاچه یک اسکله وجود دارد که در آن هم قایق پدالی و هم جت اسکی می‌توانید پیدا کنید و با هر کدام که راحت‌تر هستید، قایق‌سواری را تجربه کنید.

سایت حرفه‌ای قایق‌رانی؛ برای قایق‌سواران حرفه‌ای و مبتدی

زمین چمن مصنوعی و زمین بازی کودکان

در این مجموعه هم چمن مصنوعی و هم زمین بازی برای کودکان وجود دارد. این مساله گردش را برای کودکانتان هم جذاب می‌کند زیرا می‌توانند خود را سرگرم نمایند.

جاهای دیدنی اردبیل - معرفی بهترین جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری استان اردبیل

شهربازی روباز و سرپوشیده

در کنار دریاچه شورابیل؛ هم شهربازی روباز و هم شهربازی سرپوشیده وجود دارد که بعد از خود دریاچه یکی از محبوب‌ترین بخش‌های این منطقه است. شهربازی شهر خورشید در قسمت جنوبی دریاچه قرار گرفته و باید آن را بزرگ‌ترین شهربازی‌های سرپوشیده با دستگاه‌های بازی مدرن است. همچنین یک شهربازی روباز در قسمت پارک جنگلی شورابیل قرار گرفته است که بازی‌هایی همچون ورتمه، فریزبی، چرخ و فلک، رنجر، ترن هوایی، هالتر، تشک پرش در آن قرار دارد.

شهربازی روباز و سرپوشیده

پرنده نگری و عکاسی

پرنده‌نگری، یکی دیگر از کارهای جذابی است که می‌توانید در شورابیل انجام دهید. اگر در فصل پاییز به این دریاچه بروید؛ جدا از پرندگان بومی، پرنده‌های مهاجر را خواهید دید. حضور این پرندگان در کنار چشم‌انداز زیبای منطقه یک قاب زیبا برای عکاسی خلق کرده است.

زیپ لاین و کارتینگ

عاشقان هیجان و آدرنالین می‌توانید از زیپ لاین شورابیل نیز استفاده کنید. این زیپ لاین 990 متر طول دارد و باید آن را یکی از طولانی‌ترین زیپ‌لاین‌های رفت و برگشتی در ایران است. یک پیست کارتینگ هم در این مجموعه وجود دارد که دارای 6 متر طول است و عاشقان سرعت و رقابت به سراغ آن می‌روند.

زیپ لاین و کارتینگ

امکانات رفاهی و تفریحی شورابیل

یکی از مزایای دریاچه شورابیل این است که امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی در اطراف آن وجود دارد و این مساله باعث می‌شود گردشگران خصوصا خانواده‌هایی که کودک دارند، در این منطقه راحت باشند. از میان امکانات رفاهی موجود در این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه‌های ورزشی
  • کافه و رستوران
  • کافی‌نت
  • بازارچه صنایع دستی
  • سالن ورزشی
  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ امن و بزرگ
  • هتل
  • آلاچیق
  • سوپرمارکت

امکانات رفاهی و تفریحی شورابیل

در اطراف این دریاچه کافه‌ها و رستوران‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید برای نوش جان کردن غذا و نوشیدنی به سراغ آنها بروید. برخی از این رستوران‌ها به شرح زیر هستند:

  • رستوران زعفرانیه، مخصوص گیاه‌خوارها
  • رستوران ایتالیایی آماتا
  • کبابی خاقان
  • آنا پیتزا
  • رستوران ترکی پرپروک

آب و هوای اردبیل - بررسی وضعیت آب و هوای اردبیل و بهترین زمان سفر به این استان

چه زمانی از دریاچه شورابیل بازدید کنیم؟

همانطورکه گفته شد اردبیل یک منطقه سرسیری است و خود این دریاچه هم در ارتفاعات قرار دارد. بنابراین زمستان‌های شورابیل سرد و تابستان‌های آن مطبوع و خنک است. در نتیجه بهترین زمان رفتن به این منطقه را باید اواخر بهار و فصل تابستان دانست. البته این دریاچه در فصل بهار هم بسیار تماشایی است اما اگر زیاد اهل پیک نیک و گردش در هوای سرد نیستید؛ بهتر است این زمان را برای بازدید از این جاذبه گردشگری انتخاب نکنید.

چه زمانی از دریاچه شورابیل بازدید کنیم؟

چگونه در اطراف دریاچه اقامت کنیم؟

یک روز هم برای بازدید از شورابیل کافی است اما در اطراف این جاذبه هتل‌هایی هم برای اقامت وجود دارد که اگر دوست داشته باشید زمانی بیشتری را در این منطقه بمانید و از طبیعت و منظره اطراف آن لذت ببرید؛ می‌توانید اتاقی در یکی از این هتل‌ها رزرو کنید. از میان اقامتگاه‌هایی که در نزدیکی این مجموعه تفریحی قرار دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجتمع توریستی کوثر
  • هتل یاکاموز
  • هتل دریا
  • هتل مهدی
  • هتل شیخ صفی 

نکات مهم هنگام بازدید از دریاچه شورابیل

از آنجایی که دریاچه شورابیل یکی از مناطق حفاظت شده و از ذخایر ملی کشورمان است. نکات مهمی وجود دارد که اگر با تور قسطی و عادی به اردبیل سفر کردید؛ هنگام بازدید از این جاذبه باید به آنها توجه کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • هنگام پیک نیک در کنار دریاچه هیچگونه زباله‌ای از خود جا نگذارید.
  • توجه کنید که آسیبی به اکوسیستم این مجموعه وار ننمایید زیرا هرگونه تغییر در اکوسیستم این منطقه در زندگی پرندگان بومی و مهاجر این دریاچه خطرات جدی ایجاد خواهد کرد.
  • در هیچ نقطه‌ای از شورابیل اجازه شنا نخواهید داشت.
  • در فصل زمستان روی دریاچه یخ بسته بازی نکنید زیرا ممکن است عمق یخ برخی از قسمت‌ها کم باشد و بشکند.
  • حتی اگر در فصول گرم سال به شورابیل می‌روید؛ همراه خود لباس گرم ببرید.

جاذبه های طراف شورابیل که می‌توانید از آنها بازدید کنید

برخی از جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه شورابیل به شرح زیر است:

  • آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی
  • موزه حیات وحش اردبیل
  • تفرجگاه بولاغلار
  • رودخانه بالیقلو چای
  • پل یدی گوزلی (هفت چشمه)

جاذبه های طراف شورابیل که می‌توانید از آنها بازدید کنید

مسیر و نقشه دسترسی به دریاچه شورابیل

برای بازدید از این دریاچه ابتدا باید خود را به اردبیل برسانید و به جنوب غرب این شهر بروید. از نقاط مختلف شهر اردبیل به راحتی می‌توانید خود را به شورابیل برسانید. خیابان‌های کوثر، دانشگاه، میلاد و برزگر دسترسی خوبی به این دریاچه دارند. شما می‌توانید نقشه دریاچه آشورابیل را در زیر ببینید.

آدرس دریاچه شورابیل: اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل

چرا باید از دریاچه شورابیل بازدید کنیم؟

در این مطلب درباره بزرگ‌ترین دریاچه درون شهری ایران صحبت کردیم و هر اطلاعاتی که لازم است درباره این جاذبه طبیعی در اردبیل بدانید را بررسی نمودیم. در پاسخ به این سوال که چرا باید از دریاچه شورابیل دیدن کرد می‌توان گفت زیرا این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه‌های اردبیل و یکی از پر امکانات‌ترین دریاچه‌های ایران است و جدا از همه این مسائل آب و هوای فوق‌العاده مطبوعی خصوصا در تابستان‌ها دارد. اگر تجربه بازدید از این جاذبه گردشگری را دارید؛ تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند.

عکس دریاچه آشورابیل

در زیر می‌توانید تعدادی از عکس‌های این دریاچه اردبیل را ببینید.

دریاچه آشورابیل اردبیل

 

دریاچه شورابیل غروب آفتاب

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر