بازار های عجیب دنیا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/25
بازدید: 196
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تا به حال از یک بازار شناور روی دریا خرید کرده‌اید؟ یا زمانی که درحال سفر در تاریخ هستید، به سرتان زده سر راهتان سوغاتی هم تهیه کنید؟ بازارها فقط جایی برای خرید نیستند بلکه مانند یک مستند چیزهای زیادی از فرهنگ و تاریخ هر شهر را بیان می‌کنند. بنابراین زمانی که به جایی سفر می‌کنید، حتما باید در لیست بازدیدهای خود قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بازار آن شهر را هم جای دهید. اما تعدادی بازار در جهان وجود دارد که بازدید از آنها می‌تواند دلیل اصلی سفر به یک مقصد باشد. قرار است با هم به چندین کشور مختلف دنیا سفر کنیم و بازارهای معروف جهان را از نزدیک ببینیم. پا به راه بگذارید که سفر از همین حالا آغاز شده است.

ده بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند

  1. بازار خان الخلیلی؛ نامیرایی که در شهر قاره زندگی می کند

در قلب شهر قاره، یک بازار قدیمی به نام خان الخلیلی وجود دارد که از دوران اسلام تا امروز پابرجا و زنده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید قبل از اینکه بازار خان الخلیلی ساخته شود. مقبره خلفای فاطمی در این منطقه قرار داشته است. در زمان سلطنت سلطان برقوق، در مصر رونق اقتصادی ایجاد شد و بنابراین  امیر الخلیل تصمیم گرفت گورستان را تخریب کرده و به جای آن بازار بسازد. از آنجایی که این کاروانسرا در مرکز قاهره قرار داشت به سرعت به یک مکان تجاری مهم در مصر و خاورمیانه تبدیل شد. این کاروانسرا بعدها توسط آخرین حاکم مصر تخریب و به جایش مجموعه‌ای تجاری با در‌های ورودی بسیار بزرگ و خیابان‌های عمودی ساخته شد.

اگرچه در بازار خان الخلیلی به مرور زمان چیزهایی اضافه شد اما خود بازار از زمان ساختش تا کنون پویا و زنده به فعالیت خود ادامه می‌دهد. درحال حاضر هم در این بازار اجناس مختلفی همچون سوغاتی‌ها، اجناس عتیقه و جواهرات به فروش می‌رسد و رستوران‌ها و کافه‌ها و دورگردهایی نیز در آن وجود دارد. از بازار خان الخلیلی نه تنها به عنوان یک مرکز تجاری بلکه به‌عنوان یک جاذبه تاریخی- فرهنگی باید بازدید کرد.

آدرس: مصر، قاهره، محله مسلمان‌نشین قاهره

بازار خان الخلیلی؛ نامیرایی که در شهر قاره زندگی می کند

  1. بازار چاتوتاک بانکوک؛ مرکز معامله غیرقانونی جانوران وحشی

یکی از بزرگ‌ترین بازارهایی که در کل دنیا وجود دارد، چاتوتاک بانکوک است. این بازار فقط آخر هفته‌ها برگزار می‌شود و در آن 15 هزار غرفه با 11505 فروشنده وجود دارد. این بازار را به‌طورکلی به 27 قسمت می‌توان تقسیم کرد که در آن محصولات متنوعی از گیاه، عتیقه‌، لوازم خانگی، لوازم آرایشی، غذاها و نوشیدنی‌ها، مبلمان، لباس، کتاب و...به فروش می‌رسد. در هر آخر هفته بیش از 200 هزار بازدیدکننده به این بازار مراجعه می‌‌کنند و بنابراین می‌توان آن را بزرگ‌ترین بازار آخر هفته جهان دانست. نکته جالب اما تاسف برانگیزی که در این بازار وجود دارد این است که چاتوناک مرکز معامعه غیرقانونی جانوران وحشی نیز هست. در تحقیقی در سال 2015 انجام شده؛ 9 گونه از پرندگانی که در این بازار به فروش گذاشته شده بودند؛ در فهرست سرخ آی یو سی آن، به‌عنوان پرندگان درحال انقراض قرار داشته‌اند.

آدرس: کامفائنگ فت 2 رود

بازار چاتوتاک بانکوک؛ مرکز معامله قیرقانونی جانوران وحشی

  1. بازار ماهی سوکیجی ژاپن؛ ماهی ها با یک سردخانه بی انتها

یکی از جالب‌ترین بازارهایی که در جهان وجود دارد؛ بازار ماهی سوکیجی در زاپن است. سوکیجی را باید در کنار بازار بودن یک جاذبه توریستی هم دانست. در ابن منطقه بازارهای خرده فروشی ماهی و خوراک‌های دریایی دیگر وجود دارد. در این بازار هر روز صبح بیشتر از 400 نوع ماهی برای فروش آماده می‌کنند. درواقع مردم سرتاسر جهان اگر به دنبال بهترین ماهی‌های جهان باشند، به این بازار مراجعه می‌کنند. در این بازار یک سردخانه پیچ درپیچ بسیار بزرگ وجود دارد که انتهایی نمی‌توان برای آن تصور کرد. در این بازار نه تنها می‌توانید ماهی بهترین ماهی‌های جهان را بخرید؛ بلکه امکغان آشنایی رو در رو و نزدیک با فرهنگ ژاپنی را نیز خواهید داشت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید روزانه حدود ۲۲۶۸۰۰۰ کیلوگرم ماهی و غذاهای دریایی در این بازار به فرودش می‌رسند.

بازار ماهی سوکیجی ژاپن؛ ماهی ها با یک سردخانه بی انتها

  1. بازار پایک پلیس؛ یادگاری از آمریکای قدیم

بازار پایک پلیس را باید تنها بازار باقی مانده از آمریکای قدیم دانست که در شهر سیاتل قرار دارد. برخی از گردشگران این بازار را یک جاذبه گردشگری و برخی دیگر یک گنجینه ملی می‌دانند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این جاذبه تاریخی- فرهنگی روزانه 40 هزار نفر بازدیدکننده دارد. در این بازار محلی می‌توان اجناس و کالاهای مختلفی همچون کتاب و عتیقه‌جات، محصولات تولیدکنندگان محلی، ماهی و…  پیدا کرد.

آدرس: شهر سیاتل ایالت واشنگتن آمریکا 

هفت زبان اصلی دنیا - زبان های اصلی دنیا به ترتیب کدامند؟

بازار پایک پلیس؛ یادگاری از آمریکای قدیم

  1. بازار بزرگ استانبول؛ جایی که 91 میلیون بازدیدکننده را جذب خود کرد

یکی از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بازارهای جهان را می‌توانید هنگام رزرو تور استانبول از نزدیک ببینید. این بازار آنقدر در میان سفردوستان جهان محبوب است که در سال 2014 بیشتر از 91 میلیون بازدیدکننده داشته و به‌عنوان پر بازدیدترین جاذبه گردشگری در جهان معرفی شده است. این بازار که در زمان سلطان محمد دوم (حدود سال‌های 1455-56) ساخته شده، هنوز هم مانند روزهای اول خود زنده است و در حال حاضر  ۲۶۰۰۰ نفر در آن کار می‌کنند. سقف خیابان‌های بازار استانبول نقاشی شده‌اند و حجره‌های این بازار کالاهایی همچون پارچه، جواهرات، لوازم‌خانگی، فرش، سرامیک، کتاب، ادویه‌جات و... به فروش می‌رسد. معروف است که هر عتیقه‌ای که دنبالش باشید را از این بازار می‌توانید پیدا کنید.

آدرس: بین مسجد بایزید و مسجد نورعثمانیه 

بازار بزرگ استانبول؛ جایی که 91 میلیون بازدیدکننده را جذب خود کرد

  1. بازار شناور دامنوئن سادواک؛ برای خرید وارد دریا شوید!

باز هم بانکوک و یکی دیگر از بازارهای جذابش! بعید است تا امروز ویدئو یا عکسی از بازار شناور دامنوئن سادواک در بانکوک ندیده باشید. این بازار قدیمی همزمان که ماهیت تجاری دارد، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تایلند هم محسوب می‌شود. هنگامی که به دامنوئن سادواک می‌روید؛ هزاران هزار رنگ شما را احاطه خواهد کرد. این رنگ‌ها به خاطر بساط‌های سوغات، عروسک‌های سنتی، میوه‌های تازه استوایی،کیف‌های گلدوزی شده و....است. این بازار شناور حدود 100 کیلومتر از بانکوک فاصله دارد اما بااین حال همه گردشگران ترجیح می‌دهند این مسیر را طی کرده و این بازار را از نزدیک ببینند. برای بازدید از بازار دامنوئن سادواک باید بین ساعت 7 صبح تا 5 عصر به آدرس آن مراجعه کنید. اگر دوست دارید با دیگر بازارهای شناور جهان آشنا شوید، می‌توانید مطالب مربوط به آن را در وبسایت لحظه آخر پیدا کنید.

بازار شناور دامنوئن سادواک

  1. خیابان پورتوبلو لندن؛ معروف ترین بازار عتیقه در جهان

اگر دوست دارید یکی از قدیمی‌ترین بازارهای عتیقه جهان را از نزدیک ببینید باید به لندن سفر کنید. در این شهر قدیمی یک خیابان به نام پورتوبلو وجود دارد که در واقع یکی از قدیمی‌ترین بازارهای عتیقه در جهان است. ساخت این بازار به ابتدای قرن 18 باز می‌گردد اما در سال 1950 بود که خاطر فروش عتیقه شهرت جهانی پیدا کرد. جدا از عتیقه‌جات اگر به دنبال چیزهایی همچون کتاب، موسیقی، غذا، مد در لندن هستید هم باید همین خیابان را بگردید. معمولا روزهای کاری مغازه‌های این خیابان جمعه‌ها و شنبه‌هاست.

بزرگ ترین کشتی جهان - درون بزرگترین کشتی تفریحی دنیا را ببینید!

خیابان پورتوبلو لندن

آدرس: لندن، خیابان پورتوبلو

  1. بازار بزرگ تهران؛ پایگاه اقتصادی یا فرهنگی؟

یکی از زیباترین بازارهای دنیا هم در همین تهران خودمان قرار دارد. بازار بزرگ تهران درواقع یک مجموعه بسیار وسیع در قلب پایتخت است که قسمت اصلی آن در زمان قاجار ساخته شد و قسمت‌های دیگر بعدها به مرور زمان گسترش پیدا کرد. اما باید بدانید که ساخت اولیه این بازار به زمان صفویه باز می‌گردد در آن زمان این بازار رو باز بوده اما بعدها و با تغییراتی که در دوره‌های تاریخی بعدی پیش آمد، بخش‌های زیادی از این مکان سرپوشیده شده است. ناصرالدین شاه یک گروه معمار فرانسوی را استخدام کرد تا این بازار را براساس شرایط آب و هوایی بسازند. بازار تهران مجموعه‌ای از حجره‌ها، راهروهای پیچ در پیچ، طاق‌های ضربی، گنبدها و ... تشکیل شده است و در آن کالاهایی همچون لباس، خوراکی، فرش و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید پیدا می‌شود. جالب است بدانید در بسیاری از برهه‌های تاریخی و سیاسی، کارکنان این بازار نقش مهمی ایفا کرده‌اند و بنابراین بازار تهران برای ما نه تنها به عنوان یک محل خرید و یک جاذبه گردشگری ارزش دارد بلکه دارای اهمیت فرهنگی و سیاسی نیز هست. در شهرهای مختلف ایران به جز در تهران، بازارهای زیبای دیگری هم در شهرهای مختلف وجود دارد که با تور داخلی می‌توانید از آنها بازدید کنید. از میان این بازارها می‌توان به بازار تبریز، اصفان و... اشاره کرد.

آدرس:  تهران، خیابان 15 خرداد

بازار بزرگ تهران؛ پایگاه اقتصادی یا فرهنگی؟

  1. بازار دجیما الفنا مراکش؛ قلب تپنده مغرب

اگر فیلم‌های تاریخی معروف جهان را نگاه کرده باشید؛ برای معرفی مغرب زمین همیشه بازارهای جذاب این کشورها را نشان می‌دهند. شما می‌توانید یکی از جذاب‌ترین این بازارها را در واقعیت، درمیدان مدینه مراکش ببینید. در ین بازار بیشتر از هزار سال است که خرید و فروش انجام می‌شود. صدای فلوت که مار را به رقص در می‌آورد؛ ترکیب سرگیجه‌آور بوی عطر و ادویه؛ پارچه‌های مختلفی که بازار رنگ داده‌اند و رقابت غرفه‌داران و دست‌فروشان برای فروش از جمله نمایش‌های سرگرم‌کننده‌ای است که در این بازار شاهد آن خواهید بود. این بازار هزار ساله در فهرست یونسکو به‌عنوان" شاهکار فرهنگ کلامی و معنوی بشریت” به ثبت رسیده است که چهره مغرب زمین را در به شما نشان می‌دهد.

کوچک ترین کشورهای جهان - معرفی 10 تا از کوچک ترین کشورهای دنیا

بازار دجیما الفنا مراکش؛ قلب تپنده مغرب

  1. بازار کاشگار، چین؛ اینجا خرید و فروش برای همه آزاد است!

کاشگار درواقع یک بازار محلی است که در طول یک روز 200 هزار بازدیدکننده دارد. در این بازار این امکان برای همه وجود دارد که هر چیزی که می‌خرند را همان لحظه بفروشند و کالاهایی که در کاشگار می‌توانید پیدا کنید از از شیر مرغ تا جان آدمیزاد است. همین که شما مردمی که در حال خرید و فروش کالا هستند را تماشا کنید، خود یک جذابیت گردشگری است. به اعتقاد بسیاری از افراد، کاشگار که برای بازدید از آن باید تور چین را رزرو کنید؛ بزرگ‌ترین بازار فضای باز در جهان محسوب می‌شود.

بازار کاشگار، چین؛ اینجا خرید و فروش برای همه آزاد است!

  1. بازار ملکه ویکتوریا ملبورن؛ بهشت شکموها

اگر اهل غذا و خوراکی هستید؛ حتما در سفرتان به استرالیا، سری هم به بازار ویکتوریای ملبورن بزنید. در این بازار شلوغ و سر زنده از میوه و سبزیجات تا لباس و لوازم آرایشی را می‌توانید پیدا کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این بازار را روی یک گورستان قدیمی در ملبورن ساخته‌اند و سال ساخت آن به ۱۸۷۷ باز می‌گردد. در این سال بخش کوچکی از گورستان را به بازار میوه  تره بار تبدیل کردند.  این کار اگرچه با بحث و جدل‌های گوناگون رو به رو شد اما بالاخره در سال 1917 مجلس دستور داد 10 هزار قبر دیگر را جابه‌جا کنند و بازار را توسعه دهند. درحال حاضر  هر هفته ۱۳۰,۰۰۰ نفر از بازار ملکه ویکتوریا بازدید می‌کنند.

آدرس: ملکه ویکتوریا، خیابان کوئین

بازار ملکه ویکتوریا ملبورن

  1. بازار خیابان چاینا تاون سنگاپور؛ زیر فانوس خرید کنید

اگر دوست دارید در سفر به سنگاپور به یکی از محبوب‌ترین نقاط این دولت شهر از نظر محلی‌ها سر بزنید و خرید کنید؛ باید به خیابان چاینا تاون بروید. این خیابان در واقع یک بازار است که در آن بیش از صد غرفه وجود دارد و اجناسی مانند پوشاک، لوازم منزل، صنایع دستی، لوازم الکترونیکی و...را می‌توانید از آنجا تهیه کنید. معماری این خیابان مربوط به دوره استعمار سنگاپور است و همه جای آن فانوس‌های قرمزی آویزان شده که هرگز آنها را فراموش نخواهید کرد. غرفه‌های این بازار تا ساعت 10 شب باز هستند و به‌خاطر وجود غذافروشی‌های خیابانی می‌توانید در کنار خرید غذاهای محلی سنگاپور را هم نوش جان کنید.

آدرس: چاینا تاون، خیابان‌های خیابان ترنگگانو، ساگو لین، خیابان و خیابان تمپل 

بازار خیابان چاینا تاون سنگاپور؛ زیر فانوس خرید کنید

  1. بازار لاپرمو ایتالیا؛ خاورمیانه در قلب اروپا

در کشور زیبای ایتالیا یک بازار به نام لاپرمو وجود دارد که در آن هر ملیتی را می‌توانید ببینید. گوشه گوشه این بازار می‌توانید افرادی را ببینید که در حال نواختن موسیقی‌های محلی هستند و با این وجود احساس خواهید کرد که در خاورمیانه قرار دارید. این بازار جدا از اینکه جای مناسبی برای خرید و تهیه سوغاتی است، یک جاذبه فرهنگی زیبا و رنگارنگ به حساب می‌آید و به همین دلیل هم مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. 

بازار لاپرمو ایتالیا

  1. بازار چاندنی چوک؛ رنگارنگ مانند هند

زمان که تور هند را رزرو می‌کنید؛ حتما این را هم می‌دانید که در این کشور زیبا بازارهای رنگارنگ زیادی برای بازدید وجود دارد. یکی از این بازارها چاندنی چوک است. این بازار مشهور و قدیمی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و انوع محصولات را می‌توانید در آن پیدا کنید. از میان این محصولات می‌توان به ابریشم، پارچه‌های گران قیمت، محصولات پزشکی، ادویه‌جات و... اشاره کرد. این بازار به وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو بسیار نزدیک است و بنابراین به راحتی می‌توانید خود را به آن برسانید.

آدرس: دهلی، منطقه چاندنی چوک

بازار چاندنی چوک؛ رنگارنگ مانند هند

بازارگردی روح سفر است

سفرتان را به هر مقصدی که برنامه‌ریزی می‌کنید، باید حتما زمانی را هم برای بازارگردی و دیدن مهم‌ترین بازارهای هر شهر کنار بگذارید چراکه بازارها اطلاعات زیادی را درباره تاریخ و فرهنگ هر کشور در اختیار ما قرار می‌دهند و به خودی خود یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند. بازارهای جذاب و شگفت‌انگیز زیادی در دنیا وجود دارد که اینها تنها تعدادی از آنها بود. یقینا هر شهر برای خود یک بازار اعجاب‌آور دارد. بنابراین به هر جا که سفر می‌کنید؛ حتما زمانی را برای پیدا کردن بازار اصلی آن شهر و بازدید از آن کنار بگذارید. امیدوارم این مطلب از وبلاگ لحظه آخر برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر