سد طرق مشهد

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/30
بازدید: 7032
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

هر کسی که به شهر مقدس مشهد می‌رود علاوه بر زیارت امام رضا به ‌دنبال بازدید کردن از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز خواهد بود. اگر قصد داشته باشید که به دل طبیعت بزنید، سد طرق مشهد یکی از گزینه‌های خوب به‌ شمار می‌رود که می‌توان آن را انتخاب کرد. این سد در بیرون از شهر قرار دارد و شما می‌توانید جایی دور از شلوغی شهر آرامش را تجربه کنید. سد طرق با ذخیره آب زیاد منبع آب مردم مشهد است و فصل‌‌های تابستان و بهار بهترین زمان بازدید آن است. قبل از ورودی سد هم یک آب‌بند وجود دارد که اگر به پایین سد طرق بروید بند تاریخی طرق قابل مشاهده خواهد بود و هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند. اگر از آب آرامش می‌گیرید این مکان را از دست ندهید.

سد طرق

 

سد طرق مشهد کجاست؟

در جنوب شرقی مشهد سد طرق وجود دارد. این سد جزو اولین سدهای احداث شده در ایران بوده و حدود سه دهه پیش افتتاح گردیده است. منطقه طرق از مکان‌ها خوش آب ‌و‌هوای مشهد به ‌حساب می‌آید که در آن رودی پر از آب در جریان است. این سد جزو سرسبزترین مناطق استان خراسان‌رضوی بوده ودر محدوده 14 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد که اگر به آنجا بروید با طبیعت نابی رو‌به‌رو خواهید شد. ناگفته نماند که نام این سد هم از منطقه طرق گرفته شده است.

تاریخچه سد طرق مشهد

همان طور که گفتیم آب سد از رود طرق که این رود هم از آبریز جنوبی کوه‌های خلج و کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد تامین می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که آب رود طرق با مسافتی حدود 1 کیلومتر به سد می‌رسد. همچنین اگر به انتها جاده مغان مسیرتان بیفتد رودخانه طرق را خواهید دید. آب بندی که قبل از سد است قدمتی نزدیک به 400 سال پیش دارد که در سال 1357 افتتاح شده بود. با شروع جنگ تحمیلی 8 ساله پروژه ادامه ساخت سد متوقف شد و تا سال 1364 طول کشید و در این سال بالاخره سد طرق افتتاح گردید. جالب است بدانید که امیرعلی شیر نوایی وزیر سلطان حسین بایقرا حدود 400 سال پیش دستور ساخت آب‌بند رود طرق را داده است که امروزه یک جاذبه باستانی گردشگری زیبا در مشهد به حساب می‌آید.

تاریخچه سد طرق مشهد

ویژگی‌های سد طرق مشهد

از ویژگی‌های فیزیکی این سد می‌توان به پایه‌های سد که از 22 بلوک تشکیل شده است اشاره کرد. همچنین هر کدام از این پایه‌ها عرضی حدود 14 متر دارد. جنس مصالح استفاده شده در ساخت سد بتن بوده است. اگر بخواهیم از ضخامت سد صحبت کنیم متوجه می‌شویم که پی‌های آن 82.12 متر و عرض آن 80.4 متر ضخیم است. از مهم‌ترین قسمت‌های سد که همان تاج‌ سد به‌ حساب می‌آید طولش حدود 322 متر می‌رسد. همچنین چیزی نزدیک به 165000 مترمکعب برای ساخت سد بتن استفاده شده است. طرح سریز این سد نیلوفری بوده و همچنین این سد یک منبع آب برای مردم اطراف به ‌شمار می‌رود.

جاذبه‌های گردشگری سد طرق مشهد

سد طرق که بزرگ‌ترین سد استان خراسان‌رضوی به‌ حساب می‌آید دارای آبی پاک و زلال است که اگر در هنگام غروب خورشید به آنجا بروید نسیم عصرگاهی خنک از روی سطح آب رد می‌شود و صورت شما را نوازش کرده و روح شما را شاداب می‌کند. در اطراف سد به‌علت وجود آب کافی در این سد مکان خوبی برای زیست بعضی حیوانات و پرندگان است. از همه مهم‌تر آن است اگر به دنبال جایی آرام و به ‌دور از شلوغی هستید اینجا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. گردشگران زیادی به آنجا نمی‌روند و این مکان دنج می‌تواند آرامشی خاص به شما هدیه دهد البته اگر به ماهیگیری علاقه‌مند هستید این سد را فراموش نکنید. حتما به این نکته توجه داشته باشید که شاید زلالی آب شما را وسوسه کند شنا در آنجا انجام دهید؛ ولی از انجام این کار خودداری کنید. به خصوص اگر شنا بلد نیستید هرگز این کار را انجام ندهید زیرا عمق آب زیاد بوده و ممکن است در آب غرق شوید.

جاذبه‌های گردشگری سد طرق مشهد

امکانات سد طرق

سد طرق با اینکه جزو یکی از بزرگ‌ترین سد‌های ایران به ‌حساب می‌آید ولی امکانات گردشگری چندان زیادی در آن نیست. نکته‌ مثبتی که وجود دارد اینکه سد در نزدیکی شهرک طرق است و هر گونه امکاناتی که لازم بود می‌توان از آنجا محیا کنید. ناگفته نماند که سد به امکانات خیلی زیادی نیاز ندارد زیرا یک مکان گردشگری تاریخی است که دور تا دور آن را آب فرا گرفته است. اما شما می‌توانید به همراه خود قلاب‌ ماهیگیری، کفش مناسب، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر ببرید و آنجا آتشی روشن کنید و از منظره لذت کافی را ببرید.

بهترین زمان بازدید از سد طرق مشهد

گشت‌وگذار در سد زمانی خیلی لذت‌بخش می‌شود که مملوء از آب زلال است. در فصل بهار باران‌ها زیادی می‌بارد و آب سد را بیشتر می‌کند. پس اگر قصد دیدن از این مکان را دارید در یکی از روزهای بهاری به مشهد مسافرت کنید و بعد از زیارت به دیدن این سد هم بروید. یک پارک جنگلی هم در فاصله نه‌چندان‌ دور سد تاسیس شده است. در ماه اردیبهشت هوای آن بهشت برین می‌شود که هر گردشگری باید یکبار آن را تجربه کند.  بعد از پایان بهار و آغاز تابستان هوا نسبتا گرم می‌شود ولی گرمای آن آزاردهنده نبوده و قابل تحمل است و می‌توانید به بازدید از آنجا بروید. اما رفته رفته وقتی به فصل پاییز و زمستان نزدیک می‌شویم سرمای بیشتری احساس می‌شود و توصیه ما این است که اواسط پاییز تا پایان زمستان از بازدید سد صرف نظر کنید چون هوای سرد لذت آن را کم می‌کند. ناگفته نماند که در این فصل کوچ پرندگانی همچون مرغابی و چنگر که برای نوشیدن آب به آنجا می‌روند قابل روئیت است.

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

جاهای دیدنی اطراف سد طرق مشهد

اولین گزینه از جاهای دیدنی سد طرق می‌توان به پارک جنگی آنجا اشاره کرد. این پارک در نزدیکی سد تاسیس شده و در آن گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی یافت می‌شود. یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی منطقه به ‌شمار می‌آید. همچنین این سد فاصله چندانی با شهر مشهد ندارد و همین باعث شده شما در فاصله چندان دور از شهر قرار نگیرید. از سری پارک‌های دیگر این منطقه می‌توان به پارک هفت حوض، پارک گیاه‌شناسی، پارک ریحانه، دره ارغوان، غار روستا زکریا، آبشار کوه پارک، تک درخت برناباد، خانه ملک، موزه قران، غار پروانه‌ها و...اشاره‌ داشت. اگر قصد رفتن به این سد را دارید باید بدانید که تا زیارتگاه امام رضا تقریبا 16 کیلومتر فاصله داشته که حدود 22 دقیقه با ماشین راه است که مسافت زیادی به ‌حساب نمی‌آید.

جاهای دیدنی اطراف سد طرق مشهد

هتل‌های نزدیک به سد طرق مشهد

سد طرق‌ مشهد جای آنچنان خاصی برای اسکان مسافرین ندارد در اصل یک مکان گردشگری بدون اسکان است. اینکه فاصله طرق تا مشهد زیاد نیست این امکان را برای گردشگران فراهم کرده است که در مشهد محل اقامتی را در نظر بگیرند. اگر به‌ دنبال هتل مجلل و شیک هستید به هتل درویشی سر بزنید همچنین هتل‌های خوب 5 ستاره دیگری چون هتل قصر، هتل پارسیس، هتل الماس و سری دیگر هتل‌های پردیسان، هتل فرهنگ‌و‌هنر، آپارتمان نیکان، هتل بین‌المللی قصر طلایی، هتل جواد و... را بروید و اقامتی خوب و لذت‌بخش در این شهر برای خود فراهم کنید.

هتل‌های نزدیک به سد طرق مشهد

چگونه به سد طرق مشهد برویم؟

همان طور که گفتیم بهترین زمان برای سفر به این سد فصل بهار و تابستان است؛ زیرا اگر در فصل پاییز و زمستان به آنجا بروید سرما زیاد هوا لذت سفر را کم می‌کند. در نیمه اول سال مسیر این سد زیبایی خارق‌العاده‌ای به خود می‌‌گیرد و هنگام عبور از جاده حال خوب به استقبال شما می‌آید. اگر می‌خواهید از دنج‌ترین مسیر به سد طرق برسید بهتر است از سمت جنوب ‌شرقی مشهد حدود 14 کیلومتر به سوی جاده دامغان حرکت کنید. همچنین اگر می‌خواهید آب‌بند را ببینید کافی ‌است تا مسیر جلویی سد بروید از آنجا آب‌بند قابل دیدن می‌شود. اگر بخواهیم کاملا جزئی و دقیق مسیر را توضیح دهیم شما باید حدود 3 کیلومتر از جاده خلج جلو بروید به یک دوراهی می‌رسید. از سمت چپ دوراهی ادامه مسیر را بروید به سوی هفت‌حوض و بعد از آنکه به هفت‌حوض رسیدید حدودا 10 کیلومتر به جلوتر رانندگی کنید تا به سد ب‌رسید. در حین گذر از جاده می‌توانید از مناظر اطراف آن لذت‌‌ ببرید و هوای خوش را به ریه‌هایتان هدیه دهید.

مشهد - همه چیز درباره بزرگترین شهر زیارتی ایران

آدرس سد طرق

استان خراسان رضوی، مشهد، جاده خلج، در 3 کیلومتری جاده خلج به دو راهی می‌رسیم که باید مسیر سمت چپ را به سمت هفت حوض ادامه دهید، سپس از آن سمت به هفت حوض مسیر مستقیم را حدود ده کیلومتر دیگر ادامه دهید تا به سد طرق برسید.

کلام پایانی

حتما در گزینه‌ها سفرتان به شهر خراسان و بازدید از مکان‌ها گردشگری آن بازدید از سد طرق را در لیست بازدیدهایتان قرار دهید. این سد با اینکه جاذبه گردشگری زیادی ندارد ولی در عوض آب‌و‌هوا آنجا بسیار عالی است و لذت سفر شما را دوچندان می‌کند. اگر در بهار و تابستان به آنجا بروید حتما از انتخاب خود راضی خواهید بود زیرا این سد در آن زمان جذابیتش روزافزون می‌شود و می‌توان گفت بهترین زمان مسافرت است. شما می‌توانید به پاپوس امام رضا (ع) بروید و بعد از یک زیارت دلنشین حدود 22 دقیقه بعد خود را به کنار سد طرق برسانید و لذت ببرید.

 

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر