جاده ای زیبا و بهشتی از اسالم به خلخال

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/20
بازدید: 3525
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایران مملو از جاده های زیبا، شگفت انگیز است و برخی از آنها در لیست زیباترین جاده های جهان نیز قرار دارند. جاده اسالم به خلخال یکی از زیباترین مسیر های ایران است که اقلیم معتدل خزری را به ییلاق های زیبای خلخال میرساند. در ادامه به معرفی بیشتر این بهشت گمشده می پردازیم.

جاده اسالم به خلخال

معرفی جاده اسالم به خلخال

به منظور معرفی جاده زیبای اسالم به خلخال باید گفت که این جاده ۷۰ کیلومتری، در چند استان قرار گرفته و از شهر زیبای اسالم در استان گیلان آغاز می شود. در نهایت این مسیر به شهر خلخال که در جنوب استان اردبیل منتهی می شود. این جاده جذاب و زیبا به دلیل طبیعت شگفت انگیزی که دارد، طرفداران بسیار زیادی داشته و از آن به عنوان یکی از مسیرهای شگفت انگیز ایران یاد می شود. در واقع اگر بخواهیم این جاده جذاب را به شما معرفی کنیم، باید گفت که مسیر اسالم به خلخال به دلیل قرار گرفتن در منطقه شمال کشور و همچنین استان های گیلان و اردبیل در اغلب فصل های سال آب و هوای بارانی و حتی برفی داشته و به دلیل ارتفاع بالای آن، به صورت کلی هوای این منطقه سرد است. به همین دلیل اگر قصد عبور از این منطقه را دارید، پیشنهاد ما این است که حتما لباس مناسب را به همراه داشته باشید. جذابیت این مسیر به دلیل داشتن طبیعت خاص و شگفت انگیز آن نیز بوده و از سوی دیگر به خاطر قرار گرفتن روستاهای زیبا و درجه یک در بین این مسیر، شاهد افزایش محبوبیت آن هستیم.
به همین دلایل است که گردشگرانی که از این جاده عبور می کنند، تصمیم می گیرند که شب را در این جاده و یا در نزدیکی روستاها و بخش های عشایری آن چادر زده و از طبیعت شگفت انگیزه جاده اسالم به خلخال استفاده کنند. اگر شما نیز دوست دارید تا در طبیعت کمپین کرده و یا در روستا زیبا و جذاب شمال کشور اقامت داشته باشید، پیشنهاد ما این است که در مسیر رسیدن به خلخال شبی را استراحت کرده و از این طبیعت شگفت انگیز و دلپذیر استفاده کنید.

جاده اسالم به خلخال

دیدنی ها و تفریحات جاده اسالم به خلخال

اگر بخواهیم دیدنی ها و تفریحات جاده اسالم به خلخال را به شما معرفی کنیم باید گفت که مهم ترین دیدنی این منطقه طبیعت شگفت انگیز و زیبای آن است. از سوی دیگر شما می توانید در این مسیر به سراغ روستاهای مختلف رفته و بیشتر با سبک زندگی سنتی و روستایی مردم این منطقه آشنا شوید. در صورتی که علاقه مند به عکاسی هستید، می توانید تصاویر درجه یک و شگفت انگیزی را در جاده اسالم به خلخال به ثبت برسانید. همچنین باید به این نکته توجه کنید که شما می توانید در این مسیر به فعالیت هایی همچون پیاده روی، کوه نوردی، اسب سواری، دوچرخه سواری و... مشغول شوید.
یکی از نکات مهمی که باید بدانید این است که اگر در فصول سرد سال به سراغ این جاده بروید، می توانید در اکثر بخش های آن بارش برف را مشاهده کنید و در نتیجه می توانید به برف بازی نیز در این مسیر مشغول شوید. در واقع می توان گفت به دلیل طبیعت جذابی که در این جاده وجود دارد، مسیر اسالم به خلخال بهترین مکان برای عاشقان طبیعت است.

جاده اسالم به خلخال

جاهای دیدنی اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال از زیباترین جاده‌های شمال کشور است که از اسالم شهری زیبا و سرسبز در استان گیلان شروع می‌شود و به خلخال که شهری در جنوب اردبیل است ختم می‌شود. در مسیر رفتن از اسالم به خلخال می‌توانید از جاهای دیدنی این مسیر که در ادامه آورده‌ایم دیدن کنید. 
پارک جنگلی گیسوم، گردنه الماس، دشت شقایق، ییلاق متش، دریاچه نئور، دریاچه سراگاه، روستای ورگه سران، ییلاق لرزره، آبشار دریابن و روستای ناو است که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

مسیر جنگلی جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال کسیری پوشیده شده از درختان بلند و تنومند است. بخش جنگلی جاده در هر فصلی از سال تجربه ای متفاوت خواهد بود. زیبایی جنگل جاده اسالم خلخال شبیه به عکس هایی است که در تصاویر تقویم ها دیده اید.

معرفی جاده اسالم به خلخال

رودخانه اسالم به خلخال

گوش جان به طبیعت بسپارید تا صدای زمزمه آب را در تمام مسیر بشوید. رودخانه ای در کنار جاده قرارر دارد که گاهی از جاده دور میشود و گاهی به جاده میرسد. در کنار رودخانه بنشینید و چای تازه دمی نوش جان کنید میتوانید کفش های خود را درآورده و از تماس پاهایتان با آب و سنگ لذت ببرید. البته در فصل سرما آب رودخانه بسیار یخ است و حتی خطر طغیان نیز وجود دارد. 

حیوانات مسیر اسالم به خلخال

زمانی که در حال گشت و گذار در مسیر اسالم به خلخال هستید هیچ بعید نیست که گله های گوسفند و اسب هایی که با وقار قدم میزنند را تماشا کنید. اگر بچه ها همراه شما هستند با دیدن این حیوانات آنقدر سرگرم و شاد میشوند که ذره از بی حوصلگی در آنها دیده نمی شود.

کوه نوردی در جاده اسالم به خلخال

خلخال اقلیم کوهستانی دارد و ارتفاع جاده 330 متر بالاتر از سطح دریاست. کوه نوردی در کوهستان های این منطقه به قدری جذاب است که شاید بخواهید تنها برای کوهنوردی در میان کوه ها به این منطقه سفر کنید. اختلاف فشارهوا در نقاط مختلف جاده زیاد است و همین موضوع شاید گاهی باعث ایجاد سردرد شود.

جاذبه های جاده اسالم به خلخال

کندوهای عسل

کندوهای عسل زیادی در این منطقه جود دارد. زنبورها به لطف گل های زیبا و طبیعت بکر دشت خوشمزه ترین عسل را در کندوها درست میکنند. اگر در زمان برداشت کندو سفر کنید میتوانید علاوه بر خرید عسل موم های زیبا را خودتان برش بزنید و عسل تازه میل کنید.

دشت شقایق

از کنار جنگل زیبا با درختان تنومند که عبور کنید به دشتی پر از گل های شقایق قرمز رنگ میرسیم که زیبایی آن تمامی ندارد. اگر در اردیبهشت و خرداد به جاده بزنید دشتی پر از گل های زیبا به رنگ های قرمز و صورتی انتظارتان را می کشد. به هر ژستی و هر دوربینی هم عکاسی کنید عکس های شما در این جاده زیبا و بی نظیر می شود. یکی موسیقی الهام بخش، یک لیوان چای داغ در حالی که طبیعت خارق العاده ای را تماشا میکنید و نسیم پوست شما را نوازش میکند توصیف کردنی نیست. اگر فصل کوچ عشایر باشد در این دشت میتوانید مردم عشایر و چادر های زیبایشان را ببینید و با آنها خوشو بشی کنید و از آنها دوغ و قره قوروت بخرید.

دشت شقایق اسالم به خلخال

جنگل نوردی

وقتی پای گیلان در میان است نمیشود از جنگل به راحتی گذشت. پیاده در میان جنگل های زیبا را فراموش نکنید و با تنفس اکسیژن ریه های خودتان را تازه کنید. اگر به جنگل نوردی میروید امکانات و وسایل مختلفی با خود به همراه ببرید و با یک اکیپ مطمئن سفر کنید برای گم نشدن جنگل از راهنما و جی پی اس کمک بگیرید.

دوچرخه سواری در جاده اسالم به خلخال

دوچرخه سواران زیادی را در مسیر جاده خواهید دید که بار کوچکی را به همراه دارند و مسیر جاده را با دوچرخه طی می کنند. امکانات دوچرخه سواری در جاده فراهم نیست و باید خودتان دوچرخه به همراه ببرید. میتوانید در مسیرهای جنگلی نیز دوچرخه سواری کنید البته باید دستکش مخصوص، زانوبند، تجهیزات مخصوص مانند جی پی اس با خود به همراه داشته باشید.

دوچرخه سواری در جاده اسالم به خلخال

روستاهایی که در مسیر اسالم به خلخال قرار دارد

در مسیر جاده اسالم به خلخال روستاهای مختلفی را می توانید مشاهده کنید و اگر عاشق بازدید از سبک زندگی مردم روستایی هستید، می توانید به سراغ هر یک از این روستاها بروید. اگر بخواهیم شما را با مهم ترین روستاهای جاده اسالم به خلخال آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسالم
  • هشتپر
  • تالش
  • کله سرا
  • روستای گیجاو
  • گردنه الماس
  • اندبیل
  • منطقه جنگلی بیلدیر 
  • روستای ناو

مردم هر یک از این روستاها سبک زندگی و آداب و رسوم منحصر به فردی داشته و همین موضوع باعث شده تا گردشگران بسیار زیادی، به خصوص توریست های خارجی جذب سبک زندگی و مردم روستاهای مختلفی که در مسیر اسالم به خلخال وجود دارند، شوند.

روستاهای اسالم به خلخال

جاهای دیدنی اطراف جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال مسیری زیباست که اگر بدون توف طی شود 1 الی 2 ساعت زمان میبرد اما ساعت ها باید در کنا رودخانه نشست و حی یک روز را جنگل گردی و کوه نوردی پرداخت. در اطراف این جاده نیز جاذبه های بی‌نظیر و بکر دیگری وجود دارد که بهتر است یکی دو مورد را در برنامه خود بگنجانید.

اسالم

یکی از شهرهای خوش آب و هوای گیلان است زیرا که رودی زیبایی به نام ناورود از آن میگذرد و در انتها به خزر میرسد. خرید گلیم  سفال و صنایع دستی دیگر را در اسالم فراموش نکنید.

پارک جنگلی گیسوم

جنگل گیسوم یکی از جنگل های بزرگ و مشهور است که در نزدیکی این مقصد قرار دارد. این پارک امکانات خوبی دارد و یکی از مشهورترین جنگل های منطقه است.

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه در 10 کیلومتری تالش قرار دارد. این دریاچه محل انباشته شدن آب چشمه های اطراف سراگاه است. از کنار شالیزارهای برنج و باغ میوه های خوشمزه در تالش که عبور کنید به مکانی زیبا و شگفت انگیز میرسید که شما را از جهان روزمرگی به دور میکند و به سوی دنیای وصف نشدنی پیش میبرد.

دریاچه سراگاه

خلخال

خلخال همسایه ترک زبان گیلان است که جزو استان اردبیل محسوب میشود. هوای این شهر هم ییلاقی است و هم حال و هوای جنگل های گیلان را تداعی میکند. احتمالا به خاطر همین آب و هوای چندگانه اش به آن خال خال می گویند.

دریاچه نئور

دریاچه نئور یکی از جاذبه های زیبایی است که میتوانید در اطراف دریاچه رویت کنید. نئور به زبان ترکی به معنای دریاچه ای است که هیچ رودی به آن نمیریزد. نئور در فصل بهار از هم آغوشی دو دریاچه دیگر به وجود می آید و عمق آن 5 متر است.

آبگرم گیوی

آبگرم گیوی در نزدیکی خلخال است. اردبیل شهری است پر از آبگرم های فراوان که از خاصیت درمانیشان هرچقدر بشنوید کافی نیست. در این آبگرم تنی به آب بزنید تا مفاصلتان باز باشد تمام خستگی از تنتان بیرون رود.

آبشار نوده

آبشار نورده یکی از دیدنی ترین آبشارهای دیدنی خلخال است که در 4 کیلومتری روستایی با همین نام قرار گرته است. این آبشار 30 متر ارتفاع دارد و از میان صخره های سنگی سرازیر می شود.

دیدنی های اطراف جاده اسالم به خلخال

امکانات و خدمات موجود در جاده اسالم به خلخال

یکی از نکات بسیار مهمی که در رابطه با سفر از طریق جاده اسالم به خلخال باید به آن توجه داشته باشید، این است که در مسیر و جاده هتلی وجود ندارد، اما اقامتگاه ها و مهمانخانه های مختلفی برای اقامت گردشگران به وجود آمده است. همچنین افراد می توانند برای اقامت به سراغ روستاهای اطراف این جاده رفته و یا در طبیعت کمپینگ کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که غذاخوری های مختلفی در طول این مسیر وجود دارد که می توانید برای صرف ناهار و یا شام به سراغ آن ها بروید. یکی از موضوعات جالبی که در رابطه با غذا خوری ها و رستوران های این جاده وجود دارد آن است که به دلیل هوای مطبوع و فوق العاده خنکی که در این جاده وجود دارد، اکثر مغازه داران برای نگهداری گوشت های خود آن را در بیرون از مغازه آویزان می کنند. هوا این جاده در تمام فصول سال به قدری سرد و مطبوع است که به هیچ عنوان گوشت فاسد نمی شود. طی کردن جاده اسالم به خلخال تنها بین ۱ الی ۲ ساعت وقت نیاز دارد و در واقع اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشید، می توانید به موقع این مسیر را تا انتها رفته و مجبور نشوید که شب را در مسیر بخوابید. البته اقامت کردن یک شب در این مسیر تجربه شگفت انگیزی است که پیشنهاد می دهیم به هیچ عنوان آن را از دست ندهید.

امکانات اسالم به خلخال

بهترین زمان سفر به جاده اسالم به خلخال

یکی از سوالات بسیار مهمی که همواره در رابطه با سفر به خلخال از طریق مسیر روستای اسالم پرسیده می شود این است که بهترین زمان سفر و استفاده از این جاده در چه فصلی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بهترین زمان برای سفر از اسالم به خلخال در فصل بهار، تابستان و پاییز است. نکته مهم این است که با سرد شدن هوا و رسیدن زمستان مسیر جاده اسالم به خلخال به قدری دستخوش تغییرات آب و هوایی می شود که عبور کردن از آن برای افراد عادی فرآیند بسیار سختی است. از مهم ترین اتفاقاتی که در فصل سرما در این جاده می افتد می توان به بارش سنگین برف و کاهش شدید دمای هوا اشاره کرد. به همین دلیل اگر به دنبال آن هستید که زمان مناسبی برای بازدید از این جاده و سفر خود را انتخاب کنید، بهتر است تا در زمستان برنامه ریزی برای سفر به این منطقه نداشته باشید.

آب و هوای جاده اسالم به خلخال، یک بام و چند هوا

جاده اسالم به خلخال، جاده ای در 70 کیلومتر است که شهر اسالم ر ا به خلخال می رساند. اسلام یکی از شهرهای استان گیلان و خلخل یکی از شهرهای اردبیل است. با معرفی این دو استان احتمالا تصوراتی درباره آّ و هوای این جاده خواهید داشت. زمانی که مقصد و یا مسیر استان گیلان باشد انتظار باران و ابر کاملا بدیهی است و از طرفی اردبیل یی از شهرهای سردسیر و ییلاقی است از این رو جاده اسالم به خلخال یک بام و چند هواست. برخی ایام این جاده هوای گرم و شرجی دارد البه شرجی بودن مانند بوشهر و برخی شهر های شمال نیست اما کاملا احساس می شود. هوای خنک و مه آلود نیز در بخشی از ایام سال میهمان این جاده است همانطور که میدانید این منطقه یکی از اقیانوس های ابر ایران است. هر چه به خلخال نزدیک شویم هوا سردتر میشود از این رو اگر در روزهای سرد راهی جاده شوید با برف و کولاک روبرو خواهید شد. جاده اسالم به خلخال در بهار بسیار شگفت انگیز است خصوصا اگر نیمه دوم بهار دل به جاده بزنید. 

جاده اسالم به خلخال

اقامت در مسیر جاده اسالم به خلخال

در جاده اسلام به خلخال انتظار هتل های لوکس را نباید داشت. اما ویلاها و اقامتگاه های شخصی زیادی برای اجاره در اختیار مسافران قرار میگیرد. البته شایدم دلتان بخواهد در دل جنگل چادر بزنید و آتشی روشن کنید و با راه انداختن بوی کباب و چای اقامت جذاب و لذت بخشی را تجربه کنید.

شگم گردی در جاده اسالم را فراموش نکنید

جاده اسالم به خلخال یکی از بهترین مسیرها برای شکم گردان است زیرا فرهنگ غذایی شمال ها را با نان داغ و کباب داغ اردبیل ترکیب کرده و از دل آن آشپزی بی نظیری خلق شده است. کباب داغ با گوشت تازه، سیر ترشی و زیتون پروده دوغ های محلی و نان تازه هوش از سر میبرد. اگر هوس خوردن غذاهای خوشمزه و تازه کردید این جا بهشت شماست.

شکم گردی در جاده اسالم

سوغاتی که در مسیر اسالم یه خلخال وجود دارد

در مسیر اسالم به خلخال مردم محلی محصولات زیادی برای فروش دارند. عسل طبیعی، ماست و دوغ محلی بهترین سوغاتی هایی هستند که میتوان از این جاده خرید.  با خرید از خوراکی های محلی از مردم بومی آنها را خوشمحال میکنید و دعای آنها بدرقه راهتان می شود.

عسل خلخال به اسالم

مسیرهای ارتباطی جاده اسالم به خلخال

اگر قصد بازدید از جاده اسالم به خلخال را دارید، لازم است تا با مسیرهای ارتباطی این جاده آشنا شوید و در همین راستا باید گفت که اگر قصد سفر به این منطقه را دارند باید مسیر ۴۵۰ کیلومتری را طی کرده تا به روستای خلخال برسید.طی کردن این مسیر در حدود ۸ ساعت طول خواهد کشید. پس از رسیدن به اسالم می توانید به راحتی این مسیر را پیدا کرده و خودتان را از طریق آن به خلخال برسانید. به منظور رسیدن به اسالم باید به ترتیب از قزوین، رشت، پلیس راه سراوان و همچنین دور برگردان فومن به رضوان شهر و چوکار عبور کرده تا در نهایت بتوانید به اسالم دسترسی پیدا کنید و خودتان را به این جاده و مسیر زیبا برسانید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر