خانه مشروطه

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 966
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر اصفهان دارای بیشینه تاریخی بالایی بوده، و به همین دلیل دارای جاذبه های فراوانی برای افرادی است که به تاریخ و سیاست علاقه مند هستند. در شهر اصفهان، خانه قدیمی به نام خانه مشروطه اصفهان قرار دارد. این خانه یک صد سال پیش محل بحث و گفتگو رهبران مشروطه و آزادی خواه بوده است. امروزه خانه مشروطه اصفهان به موزه تبدیل شده و در آن ماکت هایی از این رهبران مشروطه که اکثراً روحانی بودند قرار گرفته است. خانه مشروطه اصفهان به قسمت های علمی و فرهنگی و موزه خانه مشروطه اصفهان تقسیم می شود. امروزه در موزه خانه مشروطه اصفهان، همایش ها و کنفرانس های علمی و فرهنگی برگزار می شود. صاحب اولیه موزه خانه مشروطه اصفهان، محمد تقی رازی معروف به شیخ رازی یا محمد تقی خان ایوانکی یا صاحب حاشیه مربوط می شود. این فرد جد بزرگ خاندان نجفی در اصفهان بوده و نویسنده کتاب هدایه المسترشدین می باشد. و جالب است بدانید که او پدر شیخ فضل الله نوری نیز به حساب می آید. شیخ رازی در زمان اوایل مشروطه مصادف با جنگ جهانی اول و اوایل سلطنت رضاشاه پهلوی در این خانه زندگی می کرده است.افرادی که دوست دارند با فرهنگ و هنر و تاریخ اصفهان در زمان مشروطه اطلاعات جامع و کاملی را پیدا کنند،

تصاویر خانه مشروطیت اصفهان

 

پیشنهاد می شود که از خانه مشروطه اصفهان دیدن کنند. ولی جالب است بدانید که با وجود ثبت ملی شدن موزه خانه مشروطه اصفهان (خانه مشروطه اصفهان) متاسفانه جمعیت زیادی از این خانه بازدید نمی کنند.به دلیل گردهمایی های رجل سیاسی و فرهنگی و مردم و خانین بختیاری آن زمان در مواقع بحرانی  در این خانه، نقش این خانه مثل یک مجلس در آن زمان بوده و دلیل نامگذاری این خانه به نام خانه مشروطه اصفهان، همین موضوع می باشد. خانه مشروطه اصفهان در سال ۱۳۸۷ توسط شهرداری بازسازی شد. می توان گفت با بازدید از خانه مشروطه اصفهان حس نوستالژیکی در شما ایجاد شده و به اساس مشروطه که شامل: شجاعت، میهن پرستی و تلاش، قانون گرایی و مشورت و همچنین طرز تفکر مردم آن زمان بوده، پی خواهید برد.بهترین زمانی که باید از این خانه بازدید کنید در فصل بهار است. و دلیل این موضوع مربوط به معماری اصیل و تاریخی این خانه داشته که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. 

خانه مشروطه اصفهان را بیشتر بشناسیم

تاریخچه ساخت خانه مشروطه اصفهان به فردی به نام محمدتقی رازی اصفهانی در  دوران قاجار بر می گردد. او پدر حاج نور الله نجفی اصفهانی و شیخ فضل الله نوری و محمد تقی نجفی اصفهانی می باشد. 

معماری خانه مشروطه اصفهان  

در خانه مشروطه اصفهان ۱۲ اتاق وجود داشته و دو حیاط اندرونی و بیرونی در قسمت‌های شمالی و جنوبی این خانه وجود دارد.در قسمت شمالی و جنوبی موزه خانه مشروطه اصفهان دو شاه نشین قرار گرفته است. معماری خانه مشروطه اصفهان به قدری دلربا و خیره کننده است که جلوه ای خاص به این مکان داده است.در اتاق هفت دری از این خانه شیشه کاری به کار رفته که با برخورد نور آفتاب به این شیشه ها، درون خانه، رنگین کمانی از رنگ ها ایجاد می شود. از جمله معماری جذاب این خانه می توان به گچ‌بری ها و نقاشی های شیر و شکر، درهای قدیمی و گران بهای آن، بخاری گچ بری شده، و محل شاه نشین  آن اشاره کرد.به دلیل معماری و قدمت تاریخی این خانه، در سال ۱۳۸۷ جز آثار ملی ایران ثبت شد.منظور از ارسی که معمولا در بسیاری از خانه های اصفهان دیده می شود این است که شیشه کاری های هفت رنگ  بر روی ۷ لنگه در، قرار گرفته باشد. البته باید گفت در خانه مشروطه اصفهان علاوه بر ارسی های ۷در، ارسی های ۵ در نیز وجود دارد، که در آن زمان این اتاق ها محلی برای اجتماع مشروطه خواهان بوده است.

 

موزه خانه مشروطیت اصفهان


منظور از مکان شاه نشین در این خانه، به اتاق های گفته می شود که در آن ها از نقاشی های برجسته شیر و شکر و هفت ارسی در آن استفاده شده باشد. معمولا از اتاق های هفت ارسی به دلیل معماری خاص آن ها در فصل های گرما استفاده می‌شده است. خوبی خانه مشروطه این است که عکس گرفتن از مکان های مختلف آن کاملا مجاز است و به راحتی هر کسی می‌تواند از سبک معماری خاص موزه خانه مشروطه اصفهان دیدن کرده و عکس هم بگیرد.افرادی که علاقمند به اهداف مشروطه خواهان هستند می توانند با بازدید از این خانه به تمام پرسش های خود نسبت به مشروطه پاسخ دهند.معمولا یکی از نشانه های معماری اصیل ایرانی وجود حوض پر آب با فواره بوده است. در حیاط خانه مشروطه اصفهان همانند سایر خانه های اصیل ایرانی حوض پرآب به همراه فواره قرار گرفته که باعث آرامش بخشی و سبک بالی می شود.می توان گفت تک تک آجر های این خانه آبستن حوادث و اجتماعاتی بودند که در این خانه رخ داده است و با دیدن آن ها می توان به تاریخ ایجاد مشروطه پی برد. 

اطلاعات بازدیدموزه خانه مشروطه اصفهان

به دلیل چوبی بودن تمام چارچوب درها و ارسی ها موزه خانه مشروطه اصفهان این مکان برای بازدید در هر زمانی مناسب نیست. شهرداری اصفهان برای حفاظت از این خانه قدیمی، تمهیداتی از جمله پرده سخت در زمان باران را در نظر گرفته است. پس بهتر است قبل از بازدید از این مکان تاریخی حتما به روابط عمومی آن زنگ بزنید. 
لازم به ذکر است که نزدیک خانه مشروطه اصفهان جاذبه های تاریخی و رستوران ها و اقامتگاه های خوبی وجود دارد.و برای پابرجا ماندن این مکان برای نسل‌های آینده لازم است به چند نکته هنگام بازدید از این مکان توجه کنید.

  • بر روی دیوارها و قسمت های مختلف این مکان یادگاری ننویسید.
  • از بردن اشیا داخل این خانه و یا خراب کردن قسمت های مختلف این مکان پرهیز کنید.
  • در هنگام عکاسی از جاهای مختلف این مکان، حتما فلش دوربین خود را خاموش کرده و با افراد حفاظت کننده از این مکان هماهنگی کنید. 

قیمت بلیط خانه مشروطه اصفهان

با اینکه خانه مشروطه اصفهان مکانی بسیار زیبا و قدمت تاریخی بالایی دارد ولی خبر خوش اینکه برای بازدید از این محل هیچ نیازی به پرداخت پول نیست. 

ساعت بازدید خانه مشروطه اصفهان

ساعت بازدید از این مکان تاریخی همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۶ و ۱۶ تا ۲۰ می باشد. ولی البته در روزهای بارانی به دلیل معماری خاص آن این مکان بسته می شود.


آدرس خانه مشروطه اصفهان

استان اصفهان، اصفهان خیابان نشاط، ( چهاردهم) مقصود بیک ، کوچه پشت مسجد شاه و تلفن تماس ۰۳۱۳۲۲۱۲۵۵۶ 

چطور خانه مشروطه در اصفهان برویم؟

برای رفتن به خانه مشروطه در اصفهان ابتدا باید به محور دولت خانه صفوی در ضلع شرقی میدان نقش جهان در محله قصر منشی در چهار راه شکرشکن رفته و بعد خیابان نشاط کوچه مقصود بیک (چهاردهم) و یا می توان به بازارچه حسن آباد در اصفهان رفته و بعد از مدرسه علمیه امام علی صدر خواجو، کوچه شبنم می‌باشد.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر