دریاچه مارمیشو

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 2113
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روستای مارمیشو یکی از جاذبه های گردشگری شمال غربی ایران است که واقع در 45 کیومتری ارومیه در نزدیکی مرز ایران و ترکیه می باشد. این دریاچه به دلیل ریزش کوه در هنگام زلزله تشکیل شده است. رهبر مسیحیان آشوری ارومیه، مارشیمون بنیامین، این دریاچه را نام گذاری کرد. دریاچه مارمیشو 1300 سال پیش شکل گرفت. برای رسیدن به این دریاچه باید خود را به شهر ارومیه برسانید و با عبور از خیابان استاد شهریار، وارد جاده انهر شده و تا جاده بند راه خود را ادامه دهید. پس گذشتن از روستاهای پسان، بانی و هلانی و رسیدن به روستای مارمیشو راه را به سمت دریاچه طی کنید. در هنگام رسیدن به دریاچه می توانید شاهد رودخانه‌ی نازلوچای در غرب شهر ارومیه نیز باشید. این رودخانه که به دریاچه مارمیشو می ریزد، از کوه‌های مرزی ایران و ترکیه با نام های ستاره لوند و بایبون سرچشمه گرفته است و سبب جمع شدن آب در دریاچه می شوند. مسیر روستا تا دریاچه، سنگلاخ می باشد، به همین دلیل قبل از سفر حتما از ایمنی خودروی خود مطمئن شوید. در قسمت شمالی دریاچه، کوه بایدوست و در قسمت جنوبی قلل سی تاو، چال و قایدوک قرار گرفته است. هم چنین قسمت شرقی دریاچه به روستای پسان و بانی و قسمت غربی به روستای دری می رسد. 

 

دریاچه مارمیشو

 

دریاچه مارمیشو در کجاست؟

فاصله تبریز تا دریاچه مارمیشو فقط 45 کیلومتر است. محل قرار گیری دریاچه در دره بانی و دامنه کوه­های مرزی ایران و ترکیه می باشد. زمان بازدید از این دریاچه در بیشتر روزهای سال از 9:00 تا 17:00 بعد از ظهر است. متاسفانه به دلیل عدم اطلاع‌ رسانی جامع و تبلیغات ضعیف در رابطه با این دریاچه، بسیاری از افراد از این جاذبه گردشگری زیبا اطلاع ندارند. به دلیل نامناسب بودن جاده در انتهای مسیر و فقدان تابلوهای راهنما در این مسیر بسیاری از افراد از سفر به این محل خودداری می کنند. 

عمق دریاچه مارمیشو

این دریاچه 60 متر عمق دارد و مساحت آن حدودا 5 هکتار می باشد. به دلیل عمیق بودن دریاچه، شنا در آن ممنوع بوده و شنا در دریاچه در تمامی موارد به مرگ و رقم زدن خاطره ای بد تبدیل شده است. 

دیدنی های اطراف دریاچه مارمیشو

زیارت از پیر خراسانی یکی از تفریحات در روستای مارمیشو می باشد. هم چنین بازدید از  قلعه حسن آقا و کلیسای مارتوما را فراموش نکنید. در این محل یکی از زیباترین دیدنی ها، چادرهای عشایر است. آن ها از این محل برای ییلاق خود استفاده می کنند. 

تفریحات دریاچه مارمیشو

تفریحات در این دریاچه شامل ماهی گیری، پیک نیک و عکاسی می باشد. اکثر محلیان، این دریاچه را زیستگاه ماهیان قزل آلا بومی می دانند. منظره در فضای اطراف دریاچه به قدری زیبا است که همیشه افرادی را در حال عکاسی می بینید. آبشار فصلی در مارمیشو و محیط اطراف دریاچه مکانی مناسب برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت است. فراموش نکنید هر وسیله ای که نیاز دارید همراه خود بیاورید. امکانات در اطراف دریاچه و روستاها محدود می باشد. 

 

دریاچه مارمیشو

 

بهترین زمان بازدید از دریاچه مارمیشو

وجود دریاچه در این منطقه باعث ایجاد آب و هوایی خنک و دلپذیر در تمامی روزهای سال می شود. بنابراین بهترین زمان مسافرت و بازدید از این دریاچه تابستان و فصل بهار است. بهترین ماه ها نیز تیر و مرداد هستند. 

پوشش گیاهی و جانوری اطراف دریاچه مارمیشو

گونه های گیاهی و جانوری در این دریاچه بسیار زیاد می باشد و به علت در کنار هم بودن عناصر مختلف طبیعت ، این منطقه زیبا را اکثریت با نام معجزه طبیعت می شناسند. در مسیر دریاچه مارمیشو می توان تعداد زیادی از کندوهای عسل را مشاهده کنید که از گیاهان کوهی و محلی برای ساختن آن ها استفاده شده است. در این منطقه انواع گونه های گیاهی مانند زالزالک، بلوط، زنبق وحشی، صنوبر، گون، درخت بید، درختان گردو، پسته، عناب، گلابی، بادام، خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن و کنگر وجود داشته که چندین مورد آخر جز مهم ترین گونه ها حساب می شوند. انواع حیواناتی مانند خرس، روباه، گرگ و خرگوش، کبک، شاهین و بلدرچین در اطراف دریاچه هم اکنون دیده می شود. گونه هایی مانند بز کوهی، گراز و پلنگ در گذشته وجود داشته و امروزه در این مکان منقرض شده حساب می شوند. هم چنین در خود دریاچه وجود حیواناتی چون ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور به دلیل صید بسیار زیاد رو به کاهش بوده و پیش بینی می شود که در صورت ادامه صید به طور کل از بین بروند. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر