آداب و رسوم مردم مالزی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1401/10/24
بازدید: 2741
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مالزی یکی از مشهورترین کشورهای جنوب شرقی آسیا محسوب می‌­شود که در سال گردشگران زیادی را میزبانی می‌­کند. مالزی کشوری رنگانگ با فرهنگ‌­های متفاوت است که مردمانی از نژادهای مختلف در نهایت صلح و آرامش، در این کشور در کنار یکدیگر زندگی می­‌کنند. این وحدت و یکپارچگی بین مردم در کنار جاذب‌های گردشگری متعدد و جنگل­‌های انبوه، جذابیت این کشور را نزد گردشگران دوچندان کرده است. در ادامه به بررسی فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشور می­‌پردازیم تا به راحتی بتوانید با مردمان بومی مالزی ارتباط برقرار کنید.

آداب و رسوم مردم مالزی

آشنایی با فرهنگ مردم مالزی

پر جمعیت­‌ترین نژاد در مالزی، گروه مالایی‌ها هستند که حدود نصف مردم این کشور را تشکیل می‌دهند. اکثر مالایی­‌ها مسلمان بوده و عموما در شهرها زندگی می‌کنند‌. گروهی از مالایی­‌ها در اطراف کامپونگ و یا دهکده‌ها حضور دارند. زبان آن‌ها زبان ملی مالزی بوده و بومیان قدیم مالزی با نام بومی پوترا شناخته می‌شوند که به معنی پسران زمین است.

تجربه سفر به کشورهای آسیای شرقی با جاذبه‌های دیدنی هیجان انگیز

آداب و رسوم در مالزی

در مالزی همه افراد با هر تفکر و فرهنگی، در امنیت و آزادی کامل، به اجرای آداب و رسوم خود می‌پردازند و مردم برای تفکر و عقاید یکدیگر ارزش قائل هستند. یکپارچگی و وحدت بین مردم از اقوام مختلف، خود یکی از دلایل جذابیت این کشور در میان گردشگران است. به دلیل تنوع قومی در مالزی، آداب و رسوم، جشن‌ها و مراسم‌های متنوعی در این کشور برگزار می‌شود که مالزی را به کشوری بی‌نظیر و جالب تبدیل کرده است. در ادام  این تنوع فرهنگی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

عادات غذایی در مالزی

تنوع فرهنگی در بین مردم مالزی، تنوع غذایی بالایی در پی دارد. فرهنگ غذایی در این کشور از غذاهای چینی و هندی نیز الهام گرفته و طیف گسترده‌ای از طعم‌ها و مزه‌ها را در بر می‌گیرد. ‌امتحان همه خوراکی‌ها در سفر چند روزه به این کشور غیر ممکن است؛ اما با انتخاب غذاهای معروف مالزی، تا حدود زیادی با فرهنگ این کشور آشنا می‌شوید. غذا از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در مالزی محسوب می‌شود؛ به طوری که در مهمانی‌ها حضور غذاهای لذیذ از اهمیت بالایی برخوردار است.

غذا خوردن در رستوران‌ها و غذاخوری ها در این کشور یک فرهنگ محسوب می‌شود. غالبا مالایی‌ها بیرون از خانه غذا را میل می‌کنند؛ زیرا تهیه غذای خانگی قیمت بیشتری از قیمت همان غذا در رستوران‌ دارد. همچنین غذا خوردن در رستوران‌ها می‌تواند دلیل خوبی برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه باشد. بیشتر غذاهای مالزی با برنج همراه بوده و شامل گوشت، ماهی یا مرغ است. غذاهای هندی در مالزی عموما گیاهی بوده و فاقد گوشت یا مرغ هستند. اغلب غذاها با سبزیجات معطر سرو می‌شوند.

عادات غذایی در مالزی

آداب معاشرت محلی در مالزی

مالایی‌­ها حین ورود به اماکن مقدس و منازل کفش خود را در آورده و به حفظ حجاب اسلامی در اماکن اسلامی پایبند هستند. در مالزی به عنوان کشور اسلامی بوسیدن و در آغوش گرفتن در حضور دیگران، خوشایند نیست. برای اشاره به جای انگشت سبابه از شست دست راست استفاده می‌شود. مردم مالزی خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند.

انعام در مالزی

در مالزی انعام دادن به خدمتکاران و گارسون‌ها مرسوم است و بسته به میزان بودجه شما مقدار آن متغیر خواهد بود. به طور کلی در این کشور به دادن انعام حتی به مقدار کم، اقدام کنید.

جشن فانوس

جشن فانوس نشانگر پایان سال نوری در چین است. این جشن قدمتی ۲ هزار سال دارد و به امپراتوری هان مربوط می‌شود. در این جشن مردم جلوی خانه خود شمع می‌چینند و شب با فانوسی در دست مسیری را طی می‌کنند. در آن قدیم فانوس اشراف زادگان بزرگ و زیبا بوده و فانوس مردم عادی ساده و کوچک بود. امروزه فانوس‌های همه مردم زیبا و تزئین شده هستند.

با فرارسیدن ماه رمضان، خيابان‌ها با چراغ‌های رنگی تزئین می‌شوند و در مراکز تجاری پرچم‌های تبریک ماه رمضان برافراشته می‌شود. مساجد در این ماه هر شب چراغانی می‌شوند و شبانه روزی پذیرای مسلمانان هستند. مردمان روستا کنار هم جمع می­‌شوند و این ماه مبارک را به یکدیگر تبریک می‌گویند. با اذان مغرب مردم به روستا می‌روند و با نوشیدن چای همراه با خرما روزه خود را باز می‌کنند. پس از اقامه نماز مغرب به خانه بازگشته و در کنار خانواده افطاری می‌خورند و برای اقامه نماز عشا به مسجد می‌روند. پس از نماز مراسم ختم قرآن و کلاس‌های آموزش احکام شرعی برگزار می‌شود و مردم با حلوا و میوه پذیرایی می‌شوند.

آداب و رسوم

در ماه رمضان آقایان لباس محلی پوشیده و کلاه‌هایی به شکل مستطیل سر می‌کنند. بانوان نیز از لباس‌ها و روسری‌های خاص استفاده می‌کنند. در این ماه اقوام به یکدیگر غذا، شیرینی و هدیه می‌دهند و معتقدند این عمل موجب افزایش انس و دوستی می‌شود. در این ماه مردم برنج با مرغ یا گوشت میل می‌کنند و هنگام سحر برای جلوگیری از تشنگی، کولاک (نوعی نوشیدنی) می‌نوشند. در روز عید فطر جمع‌آوری زکات بر عهده دانش آموختگان حوزه‌های دینی است و به نیازمندان کمک فراوانی می‌شود.

ماه رمضان در مالزی

مراسم عروسی در مالزی

جشن عروسی در مالزی متفاوت و کمی عجیب برگزار می‌شود. در قبیله‌ای به نام قبیله تیدونگ مرسوم است که داماد و عروس تا سه روز به دستشویی نروند و برای جلوگیری از هر گونه تقلب، افرادی در خانه نوعروسان می‌مانند. مردم این قبیله معتقدند این امر سبب افزایش طول عمر زندگی مشترک، شادی و برکت می‌شود و فرزند مرده از این نسل به دنیا نمی‌آید. لباس­های عروس و داماد از پارچه‌های گران قیمت و زینتی تهیه می‌شوند و مراسم عروسی به طور مفصل و در چند روز برگزار خواهد شد.

مرسوم است که با زدن چادر و مسدود کردن خیابان، در خیابان عروسی می‌گیرند. مراسم عقد معمولا در مساجد انجام می‌شود و عروس و داماد لباس خاصی به تن می‌کنند. در آخر مراسم عروسی به مهمانان به عنوان یادگاری تخم مرغ رنگی، کادو کوچک، شیرینی و... هدیه می‌دهند که نام عروس و داماد روی آن نوشته شده است. در اینجا نیز همچون ایران به عروس و داماد کادو می‌دهند.

جشن‌ها در کشور مالزی

جشن‌های برگزار شده در مالزی عمدتا ارزش مذهبی دارند و مرسوم است همه مردم با هر نژاد و مذهبی در آن شرکت کنند. این جشن‌ها بخش مهمی از میراث ملی مالزی محسوب شده و به ۴ دسته اصلی جشن‌های اسلامی، سال نوی چینی، جشن بودایی و جشن کیک ماه تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی این جشن‌ها می‌پردازیم.

جشن‌های اسلامی

جشن‌های اسلامی مانند تولد حضرت محمد و عید قربان در این کشور برگزار می‌شوند. در جشن ولادت پیامبر اکرم مراسم قرائت قرآن و راهپیمایی با حضور پادشاه انجام خواهد شد. جشن عید قربان نیز نشانه به پایان رسیدن سفر حج است.

سال نوی چینی

جشن سال نو مهم‌ترین جشن چینی‌ها است که اولین روز نخستین ماه سال خود را جشن می‌گیرند. این جشن در ژانویه یا فوریه برگزار می‌شود. برای این جشن مردم خانه‌های خود را تمیز می‌کنند و وسایل و لباس‌های نو می‌خرند. ۲ روز تعطیل رسمی برای سال نو در این کشور وجود دارد.

سال نوی چینی در مالزی

جشن‌های بودایی 

از معروف‌ترین جشن‌های بودایی روز وساک نام دارد؛ که روز تولد بودا است و در خرداد یا اردیبهشت برگزار می‌شود. در اکثر مناطق مالزی، این روز تعطیل رسمی است. در این روز نذورات خود را به معبدها هدیه می‌کنند و به نیازمندان خیرات می‌دهند. روشن کردن شمع در این روز نیز مرسوم است.

جشن کیک ماه

این مراسم در ماه سپتامبر جشن گرفته می‌شود و به کیک ماه یا جشن نیمه پاییز مشهور است. مردم در این مراسم کیک­هایی به شکل هلال ماه درست می‌کنند و به یکدیگر هدیه می‌دهند. از این رو به این مراسم کیک ماه می‌گویند. این روز، روز پیروزی چينی‌ها بر قوم مغول در قرن چهاردهم است. به همین سبب اهمیت تاریخی نیز دارد.

سخن پایانی

مالزی با داشتن سواحل متعدد و جاذبه­های طبیعی متنوع به خصوص برای ورزش­هایی مانند غواصی، مورد توجه گردشگران است. جزایر زیبا، جنگ­های انبوه، رستوران­های معروف و آسمان خراش­های بلند، از دلایل دیگر شهرت این کشور هستند. آداب و رسوم مردم متمدن و خون­گرم این کشور، برای همه مردم جذاب و جالب است. شما می­توانید با سفر به این کشور با این فرهنگ متنوع آشنا شوید و از جشن­ها و مراسم­های محلی لذت ببرید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر