شهر سنگی اوپلیستیخه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/20
بازدید: 1066
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از کشور‌هایی که هر ساله نفرات زیادی را به سبب جاذبه‌های موجود در خود، جذب می‌کند کشور گرجستان است. از دلایل جذب افراد می‌توان به مسائل گوناگونی همچون جاذبه‌های طبیعی، توریستی، گردشگری و... اشاره کرد؛ اما امکان دارد برخی از افراد به دنبال کشف حقایق و تاریخچه موجود در یک کشور باشند، که در این صورت انتخاب شهر باستانی اوپلیستیخه گزینه بسیار مناسبی است.

معنای لغوی اوپلیستیخه در زبان مردم گرجی معبد خدایان معنی می شود که قدمت آن به قرون وسطا بازمی گردد. شهر سنگی اوپلیستیخه از قدیمی ترین و بزرگ ترین شهرهای سنگی در دنیا می باشد که بین شهرهای تفلیس و باتومی قرار گرفته است، البته بیشتر نزدیک به شهر تفلیس می باشد و گردشگران تور تفلیس می توانند به راحتی برای بازدید از این شهر افسانه ای در عرض نیم ساعت با وسایل نقلیه رایج از مرکز تفلیس حرکت کنند. قبل از پیدایش مسیحیت شهر سنگی اوپلیستیخه مرکز اصلی تبلیغات سیاسی و مذهبی بوده و از ارزش بالایی برای مردمان آن زمان برخوردار بوده است.

با توجه به این که این شهر سنگی قدمت چند هزار ساله دارد ، قدیمی ترین کلیسا، بازار، نانوایی، زندان و سیاه چال را دارد که همه و همه امروزه تبدیل به جاذبه های گردشگری تفلیس گرجستان شده است. در این شهر باستانی که جزو با ارزش ترین مراکز تجاری در جاده ابریشم می باشد حدودا 5500 نفر ساکن هستند. شهر سنگی اوپلیستیخه با توجه به وسعتی که دارد به سه بخش اصلی جنوبی، مرکزی و شمالی تقسیم می شود و با توجه به تحقیقات باستان شناسان قدمت این شهر را بین قرون 6 تا 7 تخمین زده اند. 

تاریخچه شهر سنگی اوپلیستسیخه

با کدام تور به تفلیس سفر کنیم؟

تاریخچه شهر سنگی اوپلیستسیخه

معنای این شهر باستانی، مکانی مقدس یا معبد خدایان است. این منطقه توریستی ما بین شهر‌های باتومی و تفلیس قرار دارد که از حجاری صخره‌ها ایجاد شده است. در بین تمام افراد ساکن در دنیا، این منطقه به عظیم‌ترین شهر سنگی جهان شهرت دارد. به گفته مورخان و با مشاهده شواهد موجود، به این نکته می‌رسیم که این شهر سنگی داروخانه، کلیسا، نانوایی، سد، راه‌های آب، آمفی تئاتر، سیاه چال، زندان و... را در خود جای داده است. در واقع این شهر در محله‌ای قرار دارد که در زمان خود، مرکز مسائل مذهبی و سیاسی به شمار می‌رفت. حدوداً ۴۰۰ سال بعد از مقرر شدن این مسائل در شهر، مسلمانان تفلیس را فتح کردند. در واقع از این شهر سنگی به عنوان پایگاه نظامی در برابر مسلمانان استفاده می‌شد. در قرن چهاردهم با هجوم وحشیانه مغولان به گرجستان، شهر اوپلیستیخه کاملاً خلوت و متروک شد.

لازم به ذکر است که پس از تلاش های متعدد مسئولین گرجستان بلاخره در سال 2008 این شهر سنگی را به ثبت جهانی یونسکو رساندند. هزاران هزار اثر باستانی را در این شهر قدیمی اعم از سد، معابد و آمفی تئاتر می توان پیدا کرد که امروزه با تلاش های بسیار به جهانیان شناخته شده و هر ساله با استقبال چشمگیر مسافرین تور تفلیس رو به رو می شوند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد شهر سنگی اوپلیستیخه در این است که معماری تلفیقی عجیبی در بخش های مختلف آن  از معماری در دوران مسیحیت تا صخره تراشی های مردمان قدیمی می توانید مشاهده کنید که برای هر گردشگری می تواند جالب باشد و او را به سمت خود بکشد. در سفر به تفلیس گرجستان بازدید از این شهر افسانه ای و آثار باستانی شگفت انگیز آن را از دست ندهید.

معماری شهر سنگی اوپلیستسیخه

جاذبه های گردشگری تفلیس - جاذبه های گردشگری که در سفر به تفلیس باید ببینید

معماری شهر سنگی اوپلیستسیخه


این شهر در ابتدا دارای ۷۰۰ غار بوده که اکنون فقط ۱۵۰ تا از آن‌ها باقی مانده است. وسعت شهر سنگی حدوداً ۸ هکتار بوده که شامل بخش‌های مختلف شمالی، مرکزی و جنوبی می‌شود. به دلیل قرارگیری بخش‌های صخره‌ای در قسمت مرکزی، این بخش از سایر بخش‌ها بزرگ‌تر است. جالب است بدانید ساختمانی در این شهر قرار دارد که به دلیل معماری منحصر به فرد و به خصوص، زبانزد خاص و عام بوده که به طور ناگهانی در سال ۱۹۲۰ توسط زمین لرزه‌ای ویران شده و چیزی جز بقایایی اندک از آن باقی نمی‌ماند.

شهرهای نزدیک به شهر سنگی اوپلیستسیخه در گرجستان

فاصله میان شهر سنگی اوپلیستیخه و شهر گوری، ۱۰ کیلومتر است. با توجه به برخی شواهد و گفته‌های مورخان، دیوید چارم این شهر را احداث نموده است. مساحت شهر گوری ۸۰۰ هکتار بوده و در بخش غربی شهر تفلیس مقرر شده است. پس از رویداد انقلابی عظیم، این منطقه که در زمان قبل بسیار ساکت و خلوت بوده، اکنون به قطب اقتصادی تبدیل شده است. همچنین این شهر به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب برای کشاورزی، بسیار مورد توجه بوده و باعث شده که کشاورزان زیادی در این شهر ساکن شوند. 
پیشنهاد می‌کنیم از این شهر که فاصله اندکی با شهر سنگی دارد نیز دیدن فرمائید. چرا که شهر گوری جاذبه‌های متعددی همچون قلعه گوری، کلیسای مریم باکره، موزه جوزف استالین، مجسمه قهرمانان گوری، کلیسای گورجیواری، تنگه و معبد آتنی و... را داراست که تمامی علایق و افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

شهر سنگی اوپلیستسیخه

معرفی شهر تفلیس گرجستان - همه آنچه که باید در مورد پایتخت گرجستان بدانید!

مسیرهای دسترسی به شهر سنگی باستانی

همان طور که مقصد سفر باید جذاب باشد، انتظار می‌رود که راه دسترسی به آن نیز علاوه بر سهل بودن، بسیار دلپذیر و مناسب باشد. برای راهی شدن به شهر سنگی دو راه پیش روی شماست. اولین مسیر گوری و دومین مسیر تفلیس است، که با توجه به علایق و سلیقه خود می‌توانید انتخاب کرده و سفر کنید. برای حمل و نقل به این مقصد تمام امکانات لازم همچون انواع وسایل نقلیه مثل ماشین سواری، مینی بوس و قطار موجود است. اگر قصد دارید برای مسافرتی یک روزه مبلغ زیادی را خرج نکرده و آن بخش مازاد را برای خرید و گردش صرف کنید، توصیه می‌کنیم با مینی بوس که کرایه آن کمترین است به سفر بپردازید.

 شهر سنگی اوپلیستسیخه

تفریحات تفلیس - اگر قصد سفر به تفلیس داری قبلش با تفریحاتش آشنا شو!


سخن پایانی
سفر به کشور گرجستان و بازدید از مناطق گردشگری آن، یکی از کشور‌هایی است که لازم است تمام افراد برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنند. این کشور دارای مردمانی مهربان، خون گرم و مهمان نواز بوده که به سبب همین دلایل گردشگران و توریستان زیادی را به خود جذب می‌کند. اگر شما نیز به کشف اسرار تاریخی و قدیمی یک محله و مردمان ساکن در آن علاقه‌مندید، این کشور به دلیل دارا بودن آثار کهن و باستانی متعدد مقصد مناسبی برای پاسخگویی به نیاز شما عزیزان است.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 101 کاربر